In cadrul Consumer Electronics Show (CES), care are loc zilele acestea in Las Vegas (intre 6-9 ianuarie 2015), o firma relativ necunoscuta din Taiwan a dezvaluit ca din 2011 lucreaza la un scuter al viitorului, care va fi lansat cat de curand pe piata. Astfel, la nivelul cel mai inalt, reprezentat de o astfel de expozitie, Gogoro a anuntat Smartscooter-ul, probabil cel mai cool gadget al momentului in domeniul transportului (exclusiv urban): vehicul electric, cu un design unic pe piata momentului si care incorporeaza o sumedenie de caracteristici singulare.
Insa adevarata inovatie si ceea ce releva un plan ambitios cu adevarat vine in continuarea anuntului facut de catre Horace Luke, co-fondator si CEO al Gogoro (un spirit vesnic nelinistit si nemultumit, fiind la baza gadget-urilor din Microsoft Xbox sau ulterior la baza realizarii smartphone-urilor HTC): crearea unei retele de schimbare rapida a bateriilor cu care functioneaza Smartscooter-ele in fiecare oras aglomerat, cu populatie de peste 2-3 milioane de locuitori.
Dar sa vedem despre ce e vorba. Scuter electric suna a vehicul incet si relativ sigur. Insa Gogoro nu vrea un vehicul incet, de aceea in clipul promotional demonstreaza ca scuterul poate atinge o viteza de 60 mph (aproximativ 95 km/h), dar si ca atinge 50 km/h in doar 4,2 secunde. De altfel, intentia de a acapara segmentul tanar de populatie este dezvaluita nu numai de viteza cumva atipica pentru un scuter, dar mai ales prin alte caracteristici.
Bunaoara, printr-o conexiune permanenta de tip Bluetooth scuterul va fi ‘legat’ de o aplicatie existenta pe smartphone-ul proprietarului, prin intermediul careia isi poate configura setarile de baza, putand si schimba sunetul clasic al claxonului cu un ringtone (un vadit omagiu adus perioadei lui Luke din HTC). Totodata, aplicatia va permite o afisare permanenta a statiilor de schimbare a bateriilor.
Si am ajuns astfel, la principala noutate si viziune a Gogoro: bateria interschimbabila si centrele de schimb ale bateriilor. De ce s-a mers pe ideea unui schimb de baterii in locul unei incarcari intr-o priza, in maniera sa zicem clasica? Ei bine, unul dintre argumentele aduse a fost existenta multor pene de curent in orasele mari, ceea ce ar putea impiedica o reincarcare rapida si corecta. Apoi, a fost invocat motivul rapiditatii. In timp ce o descarcare a bateriei electrice poate surveni in traseu, departe de un loc de incarcare, centrele de baterii, mult mai dese si judicios impartite prin orase ajuta ca deplasarile sa nu aiba pauze mari si/sau intarzieri.
Bateriile lithiu-ion ale Smartscooter-ului pot asigura o autonomie de 60 de mile (cca.100 km), autonomie nu similara modelelor clasice pe combustibil, insa in transportul urban fiind mai mult decat suficient. In momentul in care bateriile sunt pe punctul de a se descarca, alaturi de alerta transmisa prin intermediul aplicatiei, ti se afiseaza si unde se gasesc cele mai apropiate GoStations (asa cum sunt denumite statiile de reincarcare a bateriilor). Odata ajuns intr-o asemenea GoStation, se ridica saua scuterului, se extrag cele doua baterii, sunt puse in stativul cu baterii proaspete (stativul avand proprietatea de a reincarca bateriile folosite), sunt luate alte doua baterii si instalate intr-o maniera extrem de facila, iar cand afisajul va arata ca totul este e in regula, poti pleca. Timp total pentru schimbare in mod corect: aproximativ 30-40 de secunde. Cu alte cuvinte, in mai putin de un minut iti poti relua drumul. Bateriile vor fi reincarcabile, dar vor avea o perioada maxima de folosinta, urmand a fi reciclate.
Statiile de incarcare vor fi in proprietatea exclusiva a Gogoro, vor fi proiectate anti-furt si anti-vandalizare, iar costurile acestora nu vor depasi 10.000 $. Proiectia pentru viitor a companiei arata ca vor acoperire in peste 40 de hiper-aglomerari urbane, in special din regiunea Asiei de sud-est, iar densitatea acestor statii sa fie aproximativ una la o mila (cca. 1,6 km).
Insa, Luke nu a dezvaluit inca unde s-ar situa costurile unui Smartscooter. Insa chiar fara costurile aratate, este clar ca-n conditiile castigarii unui public tanar, tot mai inclinat spre protectia mediului, dar atasat de gadget-uri si dependent de tehnologie, acestea nu vor fi exagerate.