Acasă > Diverse > MotorSport > Stiri  >  Lawarence al Arabiei si originea castilor de protectie in motociclism

Lawarence al Arabiei si originea castilor de protectie in motociclism

5 minute
Lawarence al Arabiei si originea castilor de protectie in motociclism

 

 

Daca v-ati intrebat vreodata despre originea castii de motociclist, ei bine, are o foarte mare legatura cu una dintre cele mai pitoresti si legendare totodata figuri ale secolului al XX-lea, TE Lawrence, cunoscut mai degraba ca Lawrence al Arabiei.

 

 

 

lawrence-of-arabia1

 

Din nefericire, e vorba de conditiile decesului sau si concluziile pe care le-a tras medicul neurochirurg britanic Hugh Cairns in aceste circumstante. Acum aproape 80 de ani, intr-o sambata ploioasa din luna mai a anului 1935, TE Lawrence inceta din viata, dupa sase zile de agonie, din cauza unei rani la cap capatate in urma unui accident de motocicleta. In apropiere de casa sa din Dorset, Lawrence calare pe o puternica motocicleta Brough Superior SS100 (creditata a atinge o viteza mai mare de 160 km/h), a incercat sa evite doi baieti pe biciclete, a intrat in derapaj si s-a lovit grav la cap.

Neurochirurgul Cairns a concluzionat la capatul celor 6 zile nefericite ca moartea lui Lawrence ar fi putut fi evitata, daca acesta ar fi purtat o casca de protectie. Din acel moment, a inceput sa stranga informatii despre accidentele in care au fost implicati motociclisti si a publicat datele sale in 1941, in Jurnalul Medical al Marii Britanii, ceea ce a determinat ca o prima masura dotarea cu casti de protectie a tuturor motociclistilor din armata regala britanica.

Thomas Edward Lawrence mai cunoscut ca TE Lawrence si supranumit Lawrence al Arabiei, a fost un ofiter britanic, celebru mai ales pentru rolul jucat in revolta arabilor din 1916-1918 impotriva muribundului Imperiu Otoman. La baza istoric si arheolog, Lawrence s-a indragostit rapid de lumea araba, petrecand o buna perioada a tineretii sale in Siria, Irak sau Egipt, ocupandu-se si cu misiuni de spionaj in favoarea Imperiului Britanic, foarte interesat in disparitia Imperiului Otoman. Dupa razboi, il regasim pe Lawrence retras la Oxford unde scrie indarjit memorii din perioada araba si incearca sa se reangajeze in armata. Refuzat (si din cauza firii sale rebele), isi gaseste pasiunea in motociclete, strabatand Anglia de la un cap la altul. Spre sfarsitul vietii a reusit sa fie angajat in fortele aeriene, unde aduna sute de ore de zbor la activ. Pana la fatalul accident de motocicleta care i-a adus sfarsitul, Lawrence al Arabiei nu suferise nici un alt accident, cu toate ca iubea aproape nesabuit viteza si adrenalina. Care viteza i-a si adus sfarsitul, de altfel.

Brough_motorcycles_photo_B

In 1962 a fost realizat si un film, Lawrence of Arabia, regizat de David Lean și produs de Sam Spiegel, cu Peter O’Toole in rolul lui Lawrence, unul din filmele de referinta in istoria cinematografului.

Lawrence-of-Arabia_R6before_0006309

Hugh Cairns, unul dintre primii neurochirurgi britanici, il cunostea pe Lawrence de multa vreme si moartea acestuia l-a afectat in mare masura. Intotdeauna a sustinut ca daca ar fi purtat o casca de protectie, impactul capului lui Lawrence cu pamantul nu ar fi avut urmarile dezastruoase pe care le-a consemnat, astfel ca din insemnarile sale reiesea ca in cazul in care ofiterul ar fi supravietuit, pentru tot restul vietii ar fi fost orb, incapabil de a vorbi si pesemne cu o serie de alte afectiuni severe.

f0016321_49cc4ff1ad87f

Incepandu-si munca de pionier in domeniul informatiilor (destul de fruste, la acea vreme) din domeniul accidentelor de motocicleta, a reusit sa adune suficient material inglobat in articolul „Head Injuries in Motor-cyclists – the importance of the crash helmet” (Ranile motociclistilor la cap – importanta castii de protectie) publicat in British Medical Journal in octombrie 1941. Studiile si statisticile publicate au determinat armata sa ia masurile care se impuneau in aceasta situatie foarte rapid, astfel ca din noiembrie 1941 toti soldatii care conduceau motociclete au fost obligati sa poarte casca de protectie. Ca o scurta exemplificare, incepand din ianuarie 1938 pana in septembrie 1939, nu mai putin de 1.884 de motociclisti si-au pierdut viata, iar din septembrie 1939 pana la data publicarii raportului, 2.279 motociclisti au decedat, mai mult de 2/3 dintre acestia suferind rani la cap. Aceasta insemna un numar de aproximativ 110 motociclisti decedati pe saptamana. In 2013, in Marea Britanie, in conditiile unui trafic infinit mai intens decat acum 75 de ani, au decedat in total 331 de motociclisti.

Insa lupta lui Cairns se afla la inceput, in ciuda unei importante victorii. In 1943 a publicat un alt articol in BMJ prin care a demonstrat ca in cazul purtatorilor de casti de protectie, riscul fracturilor craniene este redus cu 75%, pentru ca 3 ani mai tarziu, tot in BMJ sa semneze un alt articol potrivit caruia, in randurile civililor, daca pana la introducerea de catre armata a castilor de protectie s-au consemnat 200 de decese pe luna, in urma caderii de pe motocicleta si a ranilor de la cap, la sfarsitul razboiului si influentati de armata, s-au consemnat doar 50 de decese pe luna.

_82905975_tel

Chiar daca folosirea castilor de protectie in randul motociclistilor a capatat amploare dupa anii celui de-al doilea razboi mondial, au existat pozitii vehemente de respingere a ideii de casca, in numele libertatilor individuale, declarate sacre si ca nu poti obliga pe cineva impotriva vointei sale. De altfel, atat in SUA, cat si in Marea Britanie au avut loc intense si indelungi dezbateri pe tema introducerii in legislatia rutiera a obligativitatii purtarii castii de protectie.

Fara nici o indoiala, castile de motociclist isi dovedesc utilitatea si nu sunt putine situatiile in care, fara sa fie vorba de un accident grav la baza, lipsa acestora cauzeaza probleme mari pilotilor, daca nu chiar si decesul. Pe de alta parte, motocicleta inseamna libertate, iar de aici orice constrangere anuleaza conceptul integral.

Demersurile si munca lui Cairns si-au aratat roadele, daca ar mai trai, ar fi pe deplin multumit sa vada reflectarea intentiilor sale in legislatia rutiera din multe state. Dar pe de alta parte, daca vrem sa fim obiectivi, ne intrebam oare in ce masura spiritul liber si rebel al lui TE Lawrence s-ar impaca cu aceste prevederi normative?

 

___

Adaptare dupa articolul “Lawrence of Arabia and the crash helmet” de Marek Pruszewicz, aparut pe www.bbc.com