Exista doua categorii de detinatori de ATV-uri: aceia care nu-si utilizeaza vehiculul pe timp de iarna, punandu-l la hibernat pana cand vremea se incalzeste si aceia care profita de fiecare moment din an sa isi puna la treaba ATV-ul, deci inclusiv iarna. Daca pentru primii sfaturile se pot reduce la conditiile de depozitare si intretinere pe timpul iernii, in privinta celor care nu dau ragaz ATV-ului din dotare si pe timp de iarna venim cu cateva sfaturi si indicatii de ordin general privind intretinerea in sezonul rece a vehiculului.
Intretinerea unui ATV reprezinta un capitol important in detinerea sa, contribuind prin actiunile intreprinse la lungirea “vietii” componentelor principale si garantia unui vehicul apt pentru utilizare in conditii optime, insa intretinerea pe timpul iernii comporta cateva aspecte specifice, de care este ideal sa se tina seama. Una dintre cele mai mari provocari o reprezinta temperaturile scazute. Urmatoarele randuri prezinta cateva indicatii generale pentru intretinerea ATV-ului pe timp de iarna dar atunci cand vine vorba de necesitati specifice, fiecare ar trebui sa verifice manualul produsului sau sa stea de vorba cu dealer-ul local.
Intretinerea generala
Nu se recomanda spalarea ATV-ului decat in conditii speciale, din cauza temperaturilor scazute si riscurilor de inghet, de aceea spalarea trebuie facuta cu apa calda si cu sapun neabraziv. Mai important, permiteti ATV-ului sa se usuce, nu sa inghete. De aceea e ideala desfasurarea actiunii intr-o incinta relativ incalzita. Indepartati cat mai multa zapada de pe ATV inainte sa-l parcati. Puteti folosi manusile sau o perie de parbriz auto.
Atunci cand anumite componente ale ATV-ului sunt inghetate sau blocate din cauza zapezii sau a ghetii, nu le fortati. Aceste componente se pot rupe usor atunci cand sunt inghetate, in special elementele din plastic. Se recomanda utilizarea apei calde (nu fierbinte) pentru a uda componentele inghetate. Pana si plasticul se va dezgheta usor cu putina apa calda.
Foarte importanta e scurgerea compartimentului cutiei de viteze CVT, astfel ca nu permiteti sa inghete apa in aceasta sectiune. Daca nu aveti o surubelnita speciala, indepartati capacul CVT si curatati. Asta ar fi o ocazie buna sa inspectati / inlocuiti cureaua de transmisie si sa curatati suprafata ambreiajului cu o carpa imbibata in acetona, nu in mod exagerat.
Garniturile trebuie unse folosind o vaselina speciala pentru temperaturi scazute. Majoritatea ATV-urilor moderne au garniture unse si indeplinirea acestei sarcini ar trebui sa se faca cu usurinta. Atunci cand puneti vaselina noua pe garnituri, indepartati vaselina veche pentru indeparta murdaria si umezeala. E de preferat ca aceasta actiune sa aiba loc dupa fiecare cursa mai serioasa, deoarece zapada poate camufla si intretine murdaria.
Temperaturile scazute si altitudinea pot modifica presiunea in pneuri, asa ca inainte de pornirea intr-o cursa e ideal sa verificati presiunea in pneuri si dupa caz, sa procedati la umflare/dezumflare. Un centru specializat, de regula o vulcanizare reprezinta o solutie excelenta.
Sistemele de alimentare
De regula, iarna combustibilul vine direct de la pompa cu aditivi anti-inghet si ar fi bine sa fiti precauti cat alimentati, din cauza chimicalelor dure. Cea mai buna practica pentru riding pe timp de iarna este sa tineti rezervorul plin tot timpul. Asta previne condensarea si umezeala in rezervor.
Sistemele EFI sunt foarte bune pe timp de iarna datorita pornirii usoare si a performantei de top indifferent care este temperatura. Modelele cu carburator pot avea nevoie de putin tuning pentru performante optime pe timp de iarna. In tot cazul, dupa pornirea motorului este foarte indicat sa-l mentineti o perioada in relanti ca sa se incalzeasca si este bine de evitat plecarea imediata.
Exista pe piata produse specializate pentru toate ATV-urile pe injectie care curata sistemul de alimentare pe masura ce motorul ruleaza. Acest tip de produs indeplineste un scop dublu, el actioneaza si ca un stabilizator de combustibil si absoarbe apa. In nici un caz nu folositi curatatoare de sistem de alimentare pentru automobile deoarece aceste produse sunt prea puternice din punct de vedere chimic si vor avaria sistemul de alimentare al ATV-ului.
ATV-urile au un capac de rezervor ventilat. Unele ATV-uri folosesc un tub de ventilare pe capacul rezervorului pentru a egaliza presiunea din rezervor. Daca acest tub este inghetat va opri fluxul de combustibil si va parea ca si cum ATV-ul a ramas fara combustibil, chiar si cu rezervorul plin.
In privinta filtrului de aer, schimbarea nu este asa de importanta iarna, fiindca operati intr-un mediu mai curat, fara praf sau murdarie, dar ar fi bine sa procedati la o verificare a filtrului periodic, pentru o performanta optima.
Sistemele de racire
Sistemele de racire sunt la fel de importante iarna ca si in orice alt anotimp. Verificati antigelul ATV-ului sa aiba o putere sau concentratie de 50/50 si sa aiba un nivel corespunzator. Tineti minte ca antigelul trebuie schimbat la fiecare 2 ani, maxim. Riding-ul pe timp de iarna poate fi o cauza a supraincalzirii daca radiatorul este blocat cu gheata si zapada. Puteti pastra motorul rece daca mentineti radiatorul curat pentru un flux de aer optim.
Sistemele de ungere
De obicei, atunci cand se schimba filtrul de ulei, se schimba si uleiul, indiferent de anotimp. Exista uleiuri de iarna, cu o vascozitate si o arie de temperatura de operare corespunzatoare. De exemplu, uleiul sintetic de motor BRP 5W-40 are o raza de operare de la 55 grade C la -35 grade C. Ca o observatie, litera “W” de pe ulei indica faptul ca este pentru iarna. Utilizarea unui alt tip de ulei nu e de natura sa afecteze grav ATV-ul, insa e posibil sa intampinati probleme in zilele foarte geroase. Anumite ATV-uri necesita o schimbare suplimentara a uleiului de transmisie. Asta in cazurile in care uleiul de transmisie este separate de cel de motor si ar trebui schimbate in acelasi timp.
Verificati direfentialul fata si spate pentru un nivel corespunzator de ulei. Tineti cont ca uleiurile sintetice au vascozitate si o raza de temperatura mai bune in comparativ cu uleiurile minerale.
Accesorii recomandate pentru riding pe timp de iarna
Lanturi de zapada Cycle Country – confectionate in asa fel incat sa nu se piarda intre crampoanele cauciucurilor. V-Bar ofera tractiune maxima si in acelasi timp, siguranta in timpul rularii.
Symtec 4 Zone Heating System – este un produs aftermarket de top. Kitul include mansoane incalzite si un centru de control care poate fi montat pe ghidon. Centrul de control are optiunea de a selecta puterea de incalzire cu mai multe niveluri, pentru cele mai friguroase zile.
Symtec Single Seat Heater Hi/Low Kit sau varianta Symtec Dual Seat Heater Hi/Low Kit (cea din urma pentru ATV-urile cu 2 locuri) – asigura o incalzire a seii, kit-ul conectandu-se la centrul de control.
Symtec, Vest V Collar Kit – vesta incalzita, cu un design unic si extrem de utila in zilele friguroase, de asemenea se poate conecta la centrul de control de pe ghidon, alaturi de incalzitorul de sa si mansoanele incalzite.
Symtec, Foot Warmer Kit – Full Foot – incalzitoarele de picioare intregesc confortul, caldura si izolarea rider-ului in timpul iernii, fiind ultra-subtiri si realizate din fibra de carbon.
Toate aceste accesorii Symtec se afla in promotie de sarbatori la ATVROM, avand un discount de 20% din pretul de lista, pe toata durata lunii decembrie. Contactati-ne pentru oferta completa.
De asemenea, la achizitionarea din reteaua de magazine ATVROM a unui model de ATV*)-uri Arctic Cat, Can-Am, Linhai, TGB sau Access, beneficiati gratuit de o lama de dezapezire Shark Snow Plow 52 (cu latime de 132 cm) cu adaptoare, compatibila cu aceste modele. De asemenea, va asteptam sa ne contactati pentru o oferta completa!
____
*) cu exceptia 2015 Linhai 400 S Dragonfly 4×4, 2016 Can-Am Outlander L MAX 570 DPS, 2016 Can-Am Outlander MAX 850 XTP, 2016 Can-Am Renegade 1000R X XC si 2016 Can-Am Outlander MAX 1000R LTD, care nu fac obiectul acestei promotii.