De cand se vorbeste despre urmatoarele lucruri: noua Suzuki Hayabusa, noul Concept GSX, motorul turbocharged sau ce dotari mecanice ingenioase urmeaza sa aiba viitoarea versiune GSX-R1000, acestea tind sa capete conotatii din ce in ce mai diverse si chiar nastrusnice. Iar la acest decor contribuie din plin si zgarcenia in relatari si pozitii oficiale din partea constructorului japonez.
In incercarea de a face lumina in povestea aceasta, cei de la MCN (MotorCycleNews) au recurs la datele pe care le au, la ceva surse din fabricile Suzuki si la cateva evidente, au pus cap la cap informatiile si iata cam ce a iesit.
Noua Suzuki Hayabusa ar putea semana la infatisare pana la identitate cu Concept GSX, expus in cadrul ultimei editii Tokyo Motor Show, din toamna trecuta, insa conform surselor din interior, inca se dezbate stilul noii motociclete.
Acesta ar fi aspectul numarul unu, din care se deduce rapid urmatorul lucru: in mod absolut cert, Suzuki se afla in procesul sau de dezvoltare al noii Hayabusa pe un drum fara intoarcere in ce priveste schimbarea infatisarii. Intrebarea care se ridica e alta, insa: cand s-ar intampla lansarea noului absolut model, avand in vedere ca in 2018/2019 se implinesc 20 de ani de Hayabusa? In plus, mai exista si presiunea normativelor Euro4 care presupune modificarile noilor modele pana in 2017, urmand ca din 2020 sa aiba loc alinierea la Euro5. Adica, cele mai multe modele (nu numai Suzuki) nu vor mai putea circula, fiind Euro3, iar pana in 2017 va fi clara nevoia unei Hayabusa conforme.
Aspectul acesta din urma este oarecum clarificat in conditiile in care aceleasi surse din interiorul Suzuki dau asigurari ca noul model se afla in stadiu destul de avansat, continuand traditia cilindree-ului urias, puterii mari dezvoltate, dar coroborate cu noi tehnologii, precum VVT (variable valve timing) care ajuta la livrarea unei puteri semnificative cu reduceri substantiale de emisii poluante.
Problema pe mai departe, conform surselor, o reprezinta impotmolirea in privinta infatisarii finale. “Concept GSX prezentat la Tokyo a fost doar una dintre ideile inspre care sa evolueze noul model, insa suntem inca putin departe de decizia finala si mai sunt cateva lucruri de facut. Hayabusa trebuia sa fie modificata din cauza normativelor Euro4, insa desi ingineria a prevalat stilului si infatisarii, am rezolvat-o deja.” a declarat sursa jurnalistilor de la MCN.
Conceptul GSX prezentat la salonul moto din Tokyo, de la sfarsitul lunii octombrie trecute, a reprezentat o macheta oarecum bizara, realizata din hartie japoneza si a fost insotita de o declaratie de presa, pe cat de ampla, pe atat de frusta in detalii cu adevarat importante: “Conceptul GSX: un concept care inmagazineaza potentialul seriei GSX”. Mai departe: “Motoarele Suzuki in patru cilindri in linie, puternice, rider-friendly sun concepute sa ofere o combinatie optima de economie de combustibil si rezistenta. Tehnologia acestora a fost reflectata in numeroase modele din seria GSX – incluzand si GSX-R1000, Hayabusa si GSX-S1000 – iar de aici porneste Concept GSX, un cocoon pentru viitoarele modele sportsbike ce vor aparea in viitor.” Si putea continua in acest fel mult si bine.
Mai departe, s-au tras concluziile de rigoare, dintre care cele mai elocvente fiind ca acest Concept GSX nu are “R” in denumire, iar un “concept” GSX-R1000 fusese deja dezvaluit inainte, neavand nici o legatura cu celalalt concept. De aici, apare concluzia numarul doi: daca nu e vorba de GSX-R1000, nu e vorba nici de GSX-S1000 (deja lansat anul trecut), inseamna ca Hayabusa in noua sa versiune e nimic altceva decat Concept GSX.
Rezumam: Hayabusa e clar intr-un proces de transformare, modificarile sunt dictate si de normativele Euro4, iar inginerii Suzuki se afla intr-un, sa zicem, impas privind noua infatisare, toate indiciile aratand ca varianta infatisarii Concept GSX sa fie adoptata.
In continuare, avem in vedere aspectul motorului cu inductie fortata. Dupa cum am aratat, insiderii Suzuki cu care au discutat cei de la MCN au afirmat ca din punct de vedere al ingineriei, lucrurile sunt foarte avansate, dar n-au mentionat nici o secunda turbocharged/supercharged/inductie fortata in aceeasi propozitie sau fraza cu noua Hayabusa. Desi s-a vorbit prin revista nipona Young Machine despre eventualitatea ca noua Suzuki GSX1300R, alias Hayabusa sa fie dotata cu sistemul de inductie fortata a motorului sau urias de 1.400cc, subiect tratat zilele trecute si la sectiunea stiri a site-ului ATVROM, e greu de crezut ca asa ceva ar iesi vreodata in afara pistelor de curse. Or Hayabusa a fost conceputa ca un model de strada, chiar si atunci cand sportsbike-ul urias atingea 312 km/h, in conditiile plafonarii vitezei maxime admise la 299 km/h impuse de lege si cu motor cu inductie, am vorbi deja de rachete sol-sol.
In mod normal, Suzuki care stim deja ca a prezentat motorul XE7, plecat la randul sau de la motorul supercharged, aflat pe conceptul Recursion din 2013, are de gand sa doteze modele mid-range, asa cum e normal si logic. Si motorul parallel-twin, de pe Recursion de 588cc, dar si motorul XE7, la fel DOHC parallel-twin, in opt valve, in jurul a 600cc sunt proiectate ca la acest cilindree sa ofere performantele unui superbike de peste un litru.
Asadar, ajungem la cea de-a treia concluzie: Hayabusa va fi dotata cu un motor cu inductie fortata, numai si numai daca va fi realizata o versiune de curse, numai si numai daca tin neaparat sa puna pe jar modelul H2R al celor de la Kawasaki. In rest, nu va beneficia decat de sistemul mecanic VVT, de care se discuta in cazul modelului GSX-R1000 pentru cursele MotoGP, dar posibil ca admisia valvei variabile sa fie actionata printr-un sistem electronic, foarte bine.
Asadar, lucrurile infatisate de cei de la MCN par clare, logice si solid argumentate, beneficiind si de aportul surselor din Suzuki. Noul model Hayabusa va aparea destul de curand, se afla intr-o faza foarte avansata, urmeaza decizia privind noua infatisare si sigur nu va avea un motor cu inductie fortata, cel putin in varianta normala, de strada.
Profitand de aceste surse, nu vom incheia inainte de a va destainui ca in urma cu aproximativ 18 luni in urma, Hiroyuki Nakai, General Manager, Motorcycle Product Planning Departament afirma ca 30 de noi modele vor iesi de pe portile fabricilor in urmatorii cinci ani.
Deocamdata, considerand un mix de modele noi si update-uri importante, in acest an si jumatate de la aceasta afirmatie am vazut deja modelele V-Storm 650XT, un duo GSX-S1000 si GSX-S1000F, in timp ce lansarea noilor GSX-R1000, VanVan200 si a naked-ului SV650 e iminienta. Raman astfel de lansat, daca planurile nu au suferit modificari, nu mai putin de 24 noi modele in urmatorii trei ani si jumatate!