Am vazut deseori situatia in care un producator de vehicule cu motorizare clasica (ATV, UTV, motocicleta, scuter etc.) se apuca sa investeasca si in segmentul motoarelor electrice, lansand versiuni electrice ale modelelor pe care le aveau sau chiar modele electrice, integral noi. Dar ma gandeam la un moment dat, cum ar fi ca pe un constructor consacrat in vehicule electrice brusc “sa-l lase nervii” si sa se apuce de realizat modele cu motor traditional. Asa imi venise, de amorul artei, nu neaparat avand ceva anume in cap.
Intr-un mod destul de curios, am descoperit ca gandul meu nu a fost chiar cu desavarsire tampit, exista un producator din Georgia, SUA care inca din 2003 construieste UTV-uri integral electrice si care la distanta de, iata, 13 ani inregistreaza o dubla premiera: primul ATV al companiei, primul motor traditional al companiei. Este vorba de compania Bad Boy si de ATV-ul Onslaught 550 4×4. Trebuie sa recunosc, denumiri deloc cuminti, ba chiar amenintatoare (bad boy = baiatul rau, onslaught = asalt, atac violent).
In 2003, doi entuziasti ai activitatilor outdoor (in special vanatoarea), Bubba Kaiser si Joe Palermo, au pus la punct primul lor Bad Boy®, schimband pentru totdeauna industria outdoor (sau cel putin asa sustin “baietii rai” pe site-ul oficial), inventand motorul dual, un vehicul electric integral 4WD, cu reale caracteristici si abilitati off-road, insa silentios si fara emisii. Ideal pentru vanatoare. Mai tarziu, bazandu-se pe o campanie de marketing extrem de agresiva si penetranta, au reusit sa se faca auziti nu numai pe teritoriul nord-american, ci in toata lumea. Ma rog, aproape in toata lumea. In 2010 brand-ul Bad Boy si linia de productie au fost achzitionate de catre E-Z-GO®, un producator mondial in domeniul vehiculelor de transport usor, in special datorita tehnologiei electrice. Iar UTV-urile Bad Boy au inceput sa fie produse in numar mult mai mare, bazandu-se pe resursele companiei-mama a E-Z-Go, adica Textron, in aceeasi fabrica in care se produc componente pentru avioanele mici Cessna, elicopterele Bell sau uneltele Greenlee. Nu stiu cum stau in mod real pe piata mondiala, insa pe piata nord-americana, se spune ca UTV-urile electrice revolutionare Bad Boy sunt bine vandute si apreciate, in special in comunitatea vanatorilor.
In mod destul de surprinzator, in tot acest tablou pe care l-am facut pe scurt privitor la brand-ul Bad Boy, apare in 2016, sub sloganul “It’s time to make some noise” (e momentul sa facem ceva zgomot) si o linie de ATV-uri cu motor absolut clasic, denumita Onslaught, numarand trei variante, Onslaught 550 (modelul de baza), Onslaught 550 EPS (electronic power steering) si Onslaught 550 EPS Camo Edition, cu variante de culori negru si verde-olive (evident, in cele doua modele fara schema grafica Realtree Xtra Camouflage a editiei speciale).
Ca sa fiu sincer, e vorba de un ATV obisnuit, in linii mari, ca sa ma exprim asa. “Am decis sa introducem Onslaught in lineup-ul nostru ca raspuns la cererea pietii privitoare la existenta unui ATV in gama Bad Boy”, a declarat John Collins, vicepresedinte in cadrul Textron Specialized Vechicles, cei care distribuie vehiculele off-road Bad Boy. “Onslaught ofera confort, control, putere si stil pilotilor care doresc sa faca mai multe in natura si in mod simplu. Indiferent ca e vorba de agrement sau munca, te poti baza pe Onslaught”, a mai adaugat Collins. Aha, deci un ATV din gama hibrida utilitar-recreiationala, cu care iti poti face zilele mai frumoase si/sau mai usoare, depinde la ce-l folosesti. Nimic nou sub soare.
Asadar, o sa trec putin prin specificatii, ca sa ne convingem ca e vorba de un ATV ca multe altele, cerut de piata si realizat in mod ok, fara superlative, dar aparent si fara lipsuri. Asadar, e animat de un motor SOHC in patru timpi, monocilindric, de 503cc, capabil sa dezvolte o putere de 39 cp, beneficiind de EFI (electronic fuel injection), racit cu lichid, legat la o transmisie automata CVT, cu patru trepte (low, high, neutral si reverse), cu sistem selectabil 4WD/2WD. Sistemul de suspensii ofera suspensii independente cu brate A-Arm atat pe fata, cat si pe spate, avand cursa de 22 cm fata si 24 cm pe spate, sistem de frane cu discuri hidraulice de 200 mm fata si 180 mm spate, cu frana de parcare blocabila prin maneta si sistem standard EBS (Engine Braking System), jante din otel in toate versiunile. ATV-ul Onslaught 550 are capacitate de o singura persoana, are garda la sol de 30,5 cm (destul de inalt, fata de modelele din clasa sa, de pe piata), ampatamentul de 1,80 m si un rezervor de 16 l de combustibil. Poate transporta sarcini de 45 kg, pe rack-ul din fata si 75 kg pe cel din spate si poate remorca sarcini de pana la 555 kg, ATV-ul cantarind la baza, uscat, 364 kg.
Bordul contine un instrument digital ce asigura vizualizarea vitezometrului, rpm, modul transmisiei, temperatura, nivelul bateriei, indicatorul diferentialului, indicator 2WD/4WD si altele, iar sistemul de iluminare e format din doua faruri cu halogen in fata, plus un al treilea far central (laudandu-se ca e cel mai luminos ATV din clasa sa), plus farurile spate, de pozitii si de frana.
Acestea ar fi dotarile standard, insa amatorii au la dispozitie diverse alte dotari optionale, precum: diferential blocabil, jante negre din aluminiu, un acoperis de protectie negru din plastic, parbriz normal sau parbriz rabatabil, sistem de iluminare LED Lighting® SR-Series Light Kit, kit troliu WARN, un suport Kolpin pentru arma de vanatoare, diverse bare sau sisteme de transport sarcini, kit de oglinzi retrovizoare si altele.
Pretul porneste de undeva de la 6.300 dolari in SUA, insa la care se pot adauga taxe si costuri suplimentare, in functie de regiunea unde se vinde, plus costuri suplimentare pentru dotarile optionale.
Asadar, s-a mai naruit un mit, acela daca un producator consacrat de vehicule electrice poate sa se apuce sa construiasca vehicule traditionale. Da, poate, mai ales daca la mijloc se afla cerinta pietii, dupa cum afirma si oficialul companiei.
Ca o opinie strict personala, consider ca in acest moment suntem inca departe de un sistem functional care sa asigure viabilitatea vehiculelor electrice, chiar daca dezideratele din spatele acestora, precum emisii zero sau functionare silentioasa suna tare atragator. Bateriile inca sunt departe de a asigura o autonomie cu adevarat satisfacatoare si variantele de incarcare a acestora sunt inca limitate. Iar aici am in vedere atat motocicletele, dar mai ales vehiculele off-road, care strabat zone pustii si salbatice.