In acest weekend, schimbam Americile, ne mutam in nord. De fapt, in sudul SUA, in Austin Texas, pe Circuit of Americas, gazda celei de-a treia etape a MotoGP 16. In acest moment, principalii favoriti (constructori) si-au impartit victoriile, Yamaha prin Lorenzo in Qatar, Honda prin Marquez in Argentina. In acest moment, Marquez e liderul, talonat de Rossi si de Pedrosa. Ce va fi in aceste zile?
Circuit of Americas a intrat in calendarul MotoGP in 2013, la vremea respectiva fiind al treilea circuit din SUA (alaturi de Indianapolis si Laguna Seca), in prezent fiind singurul din calendar, din motive de asistenta redusa, din perspectiva organizatorilor de la Dorna. E vorba de un circuit cu o lungime de 5,5 km, cu o abordare moderna data de impartirea in zona de sicane si zona tehnica, foarte solicitant atat pentru pilot, cat si pentru motocicleta.
Pana in prezent, regele neincoronat al acestui circuit este Marc Marquez cu trei victorii din trei si declara el: “e locul in care ma simt cel mai bine”. Nici colegul sau de echipa Dani Pedrosa nu se simte tocmai rau aici, ceea ce a dus la observatia ca circuitul din Austin reprezinta o afacere stricta a Honda.
Acestea fiind decorul si istoria, sa ne intoarcem in prezent, sa vedem care e atmosfera, ce ne asteptam sa se petreaca aici in urmatoarele 3 zile si ce zvonuri si barfe mai circula.
In primul rand, daca in Argentina vremea a fost unul dintre factorii hotaratori ai desfasurarii curselor (fie antrenamente, calificari sau cursa finala), se pare ca scenariul se va repeta si pe continentul nord-american. Se pare ca si in acest week-end vremea uscata, chiar caniculara, va alterna cu cea ploioasa.
Astfel, factorul vreme va determina si factorul anvelopelor. Iar aici se poate duce o discutie intreaga (asta au facut multe dintre webzine-uri in aceste 4 zile dintre curse) despre situatia pneurilor Michelin, indiferent ca vorbim de gumele de ploaie sau de uscat. Trebuie insa sa ne oprim asupra unui scandal care mocneste inca, dar probabil ca nu e departe momentul in care va exploda. Pneurile Michelin cedeaza si cedeaza in special in combo-ul viteza ridicata + piloti gabaritici (Baz, Redding etc.) si s-a ajuns la decizii ciudate de schimbare a motocicletei dupa 20 de tururi, regula schimbata in timpul jocului.
Aceasta situatie a dus la o nemultumire totala din partea constructorilor japonezi, care mai fatis sau mai voalat, prin glasul pilotilor sai acuza Dorna ca face jocurile Ducati. In loc sa ii oblige sa renunte la plusul de putere, cauza clara a uzurii gumelor, dovedita in cateva randuri, organizatorii fac pe genunchi o noua regula.
Probabil ca in cursul zilei de azi se va alege modul de joaca. Michelin va trebui sa se decida in alegerea pneurilor, incercand sa se evite situatia din Argentina, fie ca ma raportez la incidente, fie ca ma refer la noi reguli. Altfel, miros ca situatia va face poc, nervii fiind intinsi deja, pe acest subiect. Ma rog, si pe subiectul ca timpul a fost scurt, vremea a fost urata si a dus la intarzieri in zboruri, oameni blocati in aeroporturi samd.
Ce va fi, deci la Austin? In mod normal, Marquez ar trebui sa domine cursele si sa castige aceasta etapa. O recomanda si istoria de care am amintit, o recomanda si forma relativ buna in care se afla si modul in care reuseste sa isi struneasca bestia. Ce probleme ar fi, totusi? Pai s-ar putea sa fie o presiune cam mare pe umerii sai, avand in vedere tocmai aceasta istorie, cu recordurile ei, dar si faptul ca e in prezent lider. Totul depinde de temperamentul sau, de orgolii si de rabufniri, justificate sau nu. Deocamdata, singurul sau conflict important si deschis, cel cu Rossi, e intrat intr-un soi de pax romana, dar sa nu zicem hop, inca.
Cat despre Pedrosa, lucrurile stau cu totul altfel. Chiar daca a fost secundul lui Marquez in 2013 si 2014 (anul trecut a lipsit, din cauza interventiei chirurgicale), pare ca el e cel care nu intelege mai nimic din motocicleta sa in acest sezon. In plus, cel mai remarcabil moment al sezonului de pana acum, in opinia mea proprie a fost situarea sa pe locul 3 in Argentina. Eu am glumit atunci si am zis ca a ajuns dintr-un noroc imens si intr-un context ideal, de nici pus cu mana nu iesea asa. Insa dupa cursa, total ofticat si totodata confuz, Dani a spus ca a avut cel mai mare noroc din lume, ca nu mai pricepe nimic, ca motocicleta ii joaca feste si ca locul 3 i s-a parut o gluma excelenta, pana cu un tur inainte de final.
Ne mutam la rivali. Lucrurile sunt putin incalcite aici. In privinta cursei, e clar ca Lorenzo va incerca sa recupereze punctele pierdute in Argentina, isprava care l-a trimis direct pe locul 4 in clasamentul general. Circuit of Americas e genul de circuit care-i prieste lui Lorenzo, anterior fiind unul dintre ocupantii podiumului. Ramane doar de vazut cum va gestiona o noua eventuala alternanta uscat-umed, care la Termas de Río Hondo i s-a dovedit fatala. Intre timp, umbla vorba ca Lorenzo a incheiat “verbal” o intelegere cu Ducati, urmand ca din sezonul urmator sa alerge pentru italieni. Zvonurile umbla de o buna bucata vreme, iar dupa ce Rossi a semnat prelungirea contractului cu Yamaha, au reizbucnit cu o mare furie. Fiecare webzine isi are propria versiune, fiecare jurnalist face deductii si trage concluzia “cea mai reala” si jongleaza cu cifrele reprezentand salariul oferit, se vorbeste si de contra-ofertele Yamaha, despre atmosfera incarcata din echipa si asa mai departe. Intre timp, crash.net publica declaratiile spaniolului: “Nu pot sa va spun mai multe decat in Argentina… Prefer sa nu va spun nimic despre acest aspect. Cand voi lua decizia, veti sti”. Ceea ce se stie, insa, e faptul ca dupa ce Rossi a semnat inainte de inceperea oficiala a curselor din acest sezon, e ca i s-a dat un timp de gandire limitat pana la Jerez, adica etapa urmatoare. Ma intreb si eu acum: “altfel, ce?” Sigur, se vorbeste in targ ca Yamaha i-a gasit un inlocuitor, in persoana lui Maverick Vinales, de la Ecstar Suzuki, insa ultimatumul asta ma amuza: “nu ne spui ce-ai de gand pana la Jerez, o sa fim nevoiti sa te lasam sa pleci la Ducati, eventual pe bani mai multi.” Sau cum? Oricum, ceva-mi spune ca lucrurile sunt mai clare si stiute decat ceata care inconjoara “oficial” echipa. Si altceva-mi spune ca e posibil ca la Austin e foarte posibil sa auzim ce se asteapta la Jerez. Vom vedea.
Rossi va continua sa faca ceea ce stie mai bine si deocamdata se dovedeste si ca-i calea corecta. In sinea sa stie ca acest contract tocmai semnat cu Yamaha ar fi ultimul si stie ca are in fata doua sezoane in care sa dea lovitura, castigand macar un titlu. Tehnic, el poate foarte bine sa castige si ambele sezoane, insa ar fi recomandabil sa nu se inclesteze pe “acesta e ultimul meu tren”. A dovedit in sezonul trecut ca are momente in care face psihic fata presiunii, alternand momente in care pare ca cedeaza. Sau in orice caz, joaca bine aceste roluri. In tot cazul, se poate orienta pe a specula situatiile, care sunt o gramada favorabile (Honda poate sa inceapa sa scape iar lucrurile de sub control, nu e vorba ca situatia s-a stabilizat in privinta motocicletei, Lorenzo are un an greu, daca decizia de a alerga pentru Ducati se dovedeste a fi reala, Ducati are probleme, vedem imediat, Suzuki conteaza sau nu, depinde de impetuozitatea juvenila a lui Vinales) si sa profite.
Marquez se alatura celor care protesteaza impotriva eleroanelor, sustinand ca a fost acrosat de o aripioara
Ducati… Intai de toate, daca Lorenzo ar pleca la Ducati, Iannone va parasi echipa. Mai mult, se vorbeste ca si atunci cand s-a pus problema ca Stoner sa alerge pentru echipa, dupa ce in testari si-a rusinat colegii titulari, Iannone era vizat, desi atunci zambea galben si sustinea ca nu e nici o problema. Ei bine, de aici a inceput o morisca intreaga de speculatii, considerand ca momentul final din Argentina, cand Iannone a intrat in colegul sau Dovizioso, a fost o actiune deliberata si premeditata. In ce scop? Sa le arate el conducerii echipei italiene, daca s-au gandit la punerea pe liber, odata cu venirea lui Lorenzo. Daca ar fi asa, atunci Iannone ar trebui indepartat rapid din echipa: 0 puncte dupa doua etape, razbunare infantila, in loc sa arate ce poate mai bun, pericol de accidentare grava chiar si a sa. Nu cred ca se intampla asa ceva. Da, a fost parca ceva deliberat in ciocnirea celor doi Andrea, insa mai mult ca sigur ca a fost la mijloc alt motiv. Dar cine stie? Oricum, Maniac Joe va pleca fara un punct pe licenta si o penalizare de 3 locuri de pe grila de start.
In orice caz, daca ar fi sa punem cap la cap datele si zvonurile, indiferent de gradul lor de tampenie, situatia de la Ducati apare a fi foarte comica. Ne imaginam ca: eleroanele/aripioarele nu au fost interzise in MotoGP (inca, desi s-a aratat in reluarea accidentului dintre cei doi piloti Ducati ca sunt periculoase in acrosaj, nu mai zic de ceea ce tot reclama alti piloti) ca sa nu sufere vreun dezavantaj cat de mic echipa italiana; aceeasi echipa italiana nu e obligata sa umble la motor, sa diminueze uzura pneurilor, trebuie restul lumii sa treaca pe la boxe si sa schimbe motocicleta, in plus sa se alerge doar 20 de ture, in loc de 25; Ducati va primi intariri din sezonul urmator si asta creeaza disconfort unei echipe favorite la titlu. Iar in ciuda avantajelor (repet, ma raportez la zvonistica, nu e parerea mea), pilotii se accidenteaza unul pe altul, aducand la disperare intreg stafful tehnic si managementul.
Suzuki se va baza in continuare pe aplombul lui Vinales, cu toate ca circuitul din Texas e exact impotriva aptitudinilor pilotului si ale motocicletei. Motorul, net mai bun decat in sezonul trecut, nu e foarte controlabil, la fel si acceleratia. Maverick e genul care vrea mult, incearca mult, dar nu prea reuseste. Cu toate astea, pare ca e un sezon in care va conta in lupta pentru primele locuri. In schimb, colegul sau, Aleix Espargaro nu se intelege absolut deloc cu motocicleta sa si sufera frustrare dupa frustrare. In plus se stie ca nu va mai alerga pentru Suzuki din 2017. Ar fi fost frumos ca echipa Ecstar sa ameninte in corpore zonele superioare ale clasamentului.
Asadar, va fi o cursa la fel de interesanta ca cea de acum o saptamana si avem multe lucruri de urmarit, de la dueluri intre piloti (uneori din aceeasi echipa), la comportarea motocicletelor din punct de vedere tehnic.