Tocmai incercam sa pun in ordine cateva idei despre motivele pentru care vad necesara parasirea echipei Yamaha a campionului mondial en-titre Jorge Lorenzo, cand bang! stire de luni dupa-amiaza: e oficial, Lorenzo a trecut la Ducati.
Nu, nu a deschis gura Lorenzo, nu s-a dat verde din Bologna sa se vorbeasca despre noul contract, ci pur si simplu Yamaha Motor Co., Ltd. a emis un comunicat prin care anunta ca nu va continua colaborarea cu spaniolul, dupa sfarsitul acestui sezon si ca el isi va vedea de treaba la o alta echipa.
Evident, multumim pentru cele trei campionate mondiale castigate (2010, 2012, 2015), pentru cele 41 de curse castigate si pentru ca a fost pe podium de 99 de ori din 141 de aparitii la grila de start. Uram pilotului succes, viata frumoasa etc. etc. La nu mai mult de doua ore de la comunicatul Yamaha, a venit si un mai lapidar comunicat de la Ducati: “Ducati anunta ca a ajuns la un acord cu Jorge Lorenzo, prin care pilotul spaniol va participa in MotoGP sezoanele 2017 si 2018 la bordul unui Ducati Desmosedici.”
Nimic despre cele 24 milioane de euro pe care ar urma sa le primeasca in decursul celor 2 ani, nimic despre cui ii ia locul, nimic despre cine ii va lua locul. Ma rog, Yamaha si-a facut datoria, la fel si Ducati, telenovela incheiata. Oricum, a fost unul dintre secretele cele mai prost gestionate, la modul ca lumea era nevricoasa deja cu privire la acest subiect, asteptand numai ca ziua sa vina odata.
Sigur, multe webzine-uri si-au facut datoria, scriind verzi si uscate si aproape zilnic si acum o sa ma enerveze si mai tare, cand or sa spuna “v-am spus eu ca…?” Da, nu e ca si cand toata lumea stia despre plecarea lui Lorenzo si vai! ce alta directie oare va apuca? Da, bine, lasati…
Si acum sa ma intorc la ce vroiam sa scriu initial: motivele pentru care pare mai mult decat evident ca Lorenzo va parasi Yamaha in toamna.
In primul rand, Ducati il vrea foarte mult, exagerat de insistent. Nu e prima oara cand il curteaza italienii pe J-Lo, insa se pare ca acum au mult mai multe argumente. Vreo 24 de milioane, plus vreo 4-5 in plus. Cum ar fi ca in sfarsit, se pare ca au o motocicleta care poate sa concureze cu M1 si cu RC213V. Apoi, CV-ul lui Lorenzo nu-i de colea, il cam recomanda rezultatele, titlurile, podiumurile, basca ceva recorduri. Ducati a inteles ca nu exista foarte multe sperante in privinta celor doi Andrea. Unul dintre ei e tanar si nu foarte experimentat, desi muncitor, celalalt nu a reusit un an sa se inteleaga cu motocicleta sa, iar in acest an a cam fost lovit de ghinion. Si da, e normal ca toata povestea cu Lorenzo sa se rasfranga asupra celor doi inca piloti Desmo, nu e ok cand auzi ca vei fi dat afara (mai mult sau mai putin), iar ala de-ti ia locul va castiga enorm. S-a vorbit ca viitorul celor doi Andrea va fi Suzuki Ecstar, in conditiile in care Vinales va fi inlocuitorul lui Lorenzo, la Yamaha. Sa vedem…
In al doilea rand, si in anii in care a castigat titlul mondial, se facea cum se facea si tot despre Rossi se vorbea mai mult. Lorenzo nu e un tip cu orgolii imense si dorinta imensa de a fi mereu in reflectoare, dar nu e confortabil pentru el sa fie “astaaa, cum ii spuneeee, colegul de echipa al lui Rossi” ani de zile. Nu se stie cu cine va face pereche inca la Ducati (caci varianta Casey Stoner nu e tocmai batuta in cuie), insa macar ca au dat un camion de bani sa-l aiba, si tot va Lorenzo fi in centrul atentiei, in extenuante campanii de imagine (si bani).
Vorbim de bani? Pai da, caci Lorenzo va simti cu siguranta ce diferenta va fi in conturi, fata de pana acum, desi nu e un pilot prost platit. Insa zvonurile din jurul transferului au ajuns sa arunce sume ametitoare (am citit undeva si despre 20 milioane de euro pe an, ba chiar aia 24 se vorbeau ca ar fi pe un an, nu pe ambele sezoane). Parerea mea e ca si daca ar fi vorba de 12 milioane pe an, ar fi oricum extrem de mult. La care se vor mai adauga ceva contracte de publicitate, ceva sponsori. In fine, nu il deplangem pe J-Lo.
Apoi, tendinta de a fi idolatrizat, asa cum se intampla cand pilotii se retrag, nu isi are suport real, atata timp cat din echipa face parte Rossi (si va mai face pana in 2018). Cam despre ce am zis mai sus e vorba in acest caz. Din fericire pentru el, singurul idolatrizat la Ducati e Casey Stoner. Daca australianul se va decide sa concureze in echipa, probabil ca nimic nou pentru Lorenzo, daca nu, atunci are accesul neingradit la nemurire. Desi statuia lui va fi mai mica decat a lui Stoner, clar.
Fie ca-l va avea coleg de echipa, fie ca-l va avea consultant si pilot de testari, Lorenzo trebuie sa profite de experienta si inteligenta australianului. Mai ales ca dupa plecarea de la Honda, a inceput sa retraiasca. Stoner a parut ca in timpul petrecut la Honda, a fost minimalizat, in special de orgoliul imens al lui Marquez. Atunci cand, anul trecut, cei de la Repsol Honda au schimbat sasiul cu cel al modelului 2014 si imediat au aparut si rezultatele, de fapt a fost ideea australianului. Marquez a avut grija sa spuna doar “inginerii nostri”. In fine, Lorenzo fiind din alt aluat, mai mult ca sigur ca va putea lucra de minune cu Stoner, indiferent in ce postura ar fi acesta.
In 2016 Ducati se lauda cu un model pe cinste, foarte rapid, iar lui Lorenzo ii place viteza enorm (ma rog, carui pilot de motociclete nu-i place?). In acest an, Yamaha M1 e cea mai inceata dintre Big 3 (Honda, Ducati, Yamaha), deci concluzia vine singura.
Un alt motiv pentru care Lorenzo a facut o alegere inspirata il reprezinta Gigi Dall’igna. El este mastermind-ul care a reusit sa aduca Aprilia in super-forma in WSBK, el este cel care a venit cu curaj la Ducati intr-o perioada in care parca acolo era zona crepusculara si a devenit motorul reinvierii Ducati in MotoGP, el este cel care a avut un cuvant greu in alegerea lui Lorenzo si poate trebuia sa incep cu asta: cei doi sunt buni prieteni.
Convietuirea cu Rossi intrase intr-o era a dramatismului, mai ales dupa ce s-a intamplat in sezonul trecut. Culmea e ca in prima faza a evenimentelor din 2015, Rossi a avut ceva de impartit cu Marquez, deoarece ii era greu sa conceapa ca cineva poate sa faca jocurile pentru altcineva, ca el sa aiba de suferit. Numai ca in debutul sezonului s-a vazut ca nu-i deloc liniste in Movistar Yamaha, din nou au lucit sabiile scoase din teaca. Sigur, viata in echipa asta va fi interesant de urmarit si mai departe, insa macar acum nu se mai mimeaza interesul comun si de echipa. Culmea e ca recent, Rossi a fost surprins ca schimba relaxat si zambitor niste cuvinte cu Marquez, iar ceva-mi spune ca cel mai sifonat din povestea asta va fi chiar J-Lo.
In consecinta, lucrurile s-au lamurit in privinta lui Lorenzo, de am putea spune: “OK, lucrurile sunt clarificate acum, mai pilotam si noi ceva anul asta?” Sa vedem ce ne mai rezerva viitorul in MotoGP.