Acasă > Stiri  >  Doi ani de pasuire sa poti umbla in soft-ul motocicletei, masinii, altor produse. Evident, numai in SUA

Doi ani de pasuire sa poti umbla in soft-ul motocicletei, masinii, altor produse. Evident, numai in SUA

5 minute
Doi ani de pasuire sa poti umbla in soft-ul motocicletei, masinii, altor produse. Evident, numai in SUA

Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Daca intreaba cineva ce reprezinta asta, depinde cine raspunde. Oficial si juridic, DMCA este o lege a drepturilor de autor in SUA, care pune in aplicare doua tratate din 1996 ale Organizatiei Mondiale a Proprietatii Intelectuale (WIPO), care incrimineaza productia si difuzarea de tehnologii, dispozitive sau servicii ce incearca sa eludeze masurile in privinta drepturilor de autor. A fost adoptata in 1998 de catre Senatul SUA si semnata pe 28 octombrie 1998 de catre Bill Clinton. Si reprezinta un mare spin in fund, iertata fiind expresia, daca iti raspunde vreun proprietar de filme online sau programe de orice fel.

dmca-cop-car

Numai ca o mare problema o intampina si detinatorii legali de dispozitive digitale, ca bunuri personale, precum masina, PC-ul, smartphone-ul, chiar si pompa de insulina, atunci cand intervin (fara intentii frauduloase) asupra software-ului original, in special cand vor sa evite sistemele de securitate si sa-si imbunatateasca produsul. Ca sa intelegeti mai bine despre ce e vorba, situatia unui mecanic era foarte dificila, odata ce se apuca sa umble in computerul de bord al masinii sau motocicletei, pentru unele reparatii si/sau imbunatatiri. Nu mai ai motocicleta/masina/ATV-ul in garantie si cunosti un mecanic. In mod normal, ar trebui sa te duci la reprezentanta, pentru orice fleac. Numai ca orice fleac se transforma intr-o drama financiara si, de multe ori, lucururile sunt facute standard, fara imbunatatiri.

dmca

Acel mecanic sau chiar tu, daca esti un pasionat amator, odata ce ai ridicat capacul nepermis si aparat de aceasta DMCA, erai pasibil de diverse neplaceri. Ei bine, dupa aproape doua decenii, s-au adoptat cateva derogari, in sensul ca s-a dat liber la hack-uit propriul dispozitiv sau situatiile de mai sus. Si in mod specific, una dintre derogari permite chiar repararea digitala a vehiculelor. Victorie.

bmw-r1200gs-moto-7000tw-test-1

Adevarul este ca, initial DMCA a fost destinata sa protejeze drepturile de autor ale studiourilor de film si ale caselor de discuri, care s-au vazut prejudiciate de sisteme si platforme on-line ilegale de partajare (gratuita, cele mai multe) a filmelor si muzicii. Cum ar fi Napster, in celebrul scandal cu Metallica. Ulterior, plaja drepturilor de autor protejate a crescut exponential si s-au intins dincolo de scopul initial al legii, ajungandu-se la sfera software-urilor pentru frigidere, masini, stimulatoare cardiace si multe, multe altele.

ws-gs911wifiphonebike

Aceasta a fost vestea buna, vestea mai putin buna este ca derogarile au o valabilitate de doi ani. De ce? Este inca neclar, nu e sistemul nostru legislativ (bine, in domeniul proprietatii intelectuale, Romania e dintr-un alt film, cu totul alt film), insa in expunerea de motive s-a vorbit mult despre o lege initiata acum doua decenii, care nu mai are mare priza cu realitatea. Si ca legislatia, dar si tratatele internationale, ar trebui modificate.

1280px-drm_protest_boston_defectivebydesign

In acest moment, proprietarii si mecanicii din service-uri altele decat reprezentantele isi pot baga nasul linistiti in sistemele electronice ale vehiculelor lor, dar si restul cetatenilor pot sa umble nestingheriti in softurile altor produse, personale. De asemenea, cercetatorii mai mult sau mai putin amatori vor putea sa lucreze in sistemele electronice fara sa se uite peste umar mereu.

banner_main2

Producatorii insisi ar fi avantajati, existand o multime de companii care incurajeaza vanatoarea de bug-uri, adica platesc sau recompenseaza utilizatorii care gasesc erori in software-ul de fabrica, in intentia de a crea un produs cat mai complet. Culmea, GM (General Motors), una dintre companiile care a figurat dintotdeauna pe lista sustinatorilor legii, a implementat un astfel de program de “bug bounty” de la inceputul anului. Si culmea culmilor, ei erau chiar unii dintre cei care s-au opus vehement dezbaterilor privind exceptiile si derogarile.

motorcycle-computer-code

Producatorii de motociclete au si ei un motiv de incantare. Dupa cativa ani de pionierat izolat, tot mai multi constructori apeleaza la sisteme electronice si iata ca aceste exceptii de la DMCA vin cum nu se poate mai nimerit pentru ei, in situatia in care nu au electronicele dezvoltate in-house. Mecanicii au si ele motive de jubilat, acum diagnosticarea si modificare componentelor electronice de pe vehiculele la care au de lucrat fiind mult mai simpla in practica.

proposed-changes-to-singapore-copyright-law-blocking-websites-and-comparison-to-dmca-acta-tpp-10-638

Stiu ce trece prin capul unora: si cu scandalul Dieselgate, cum ramane? Caci a fost vorba tot despre o modificare de softuri pusa la cale de Volkswagen ca sa fenteze standardele de zgomot si emisii. Probabil ca se va merge pe sistemul inaspririi controalelor si verificarilor. In plus, Oficiul pentru drepturile de autor invoca existenta obligatorie a “bunei-credinte” si a “testarii”, intr-un mediu controlat, conceput pentru a evita orice prejudiciu. Nu se intervine, desigur asupra unui pacemaker instalat, e vorba de un laborator controlat si dispozitive speciale pentru cercetare.

maxresdefault

Exista o sumedenie de procese pe rol in instantele americane, pe de alta parte. De la reverse-engineering in sisteme informatice (chiar din partea detinatorilor), pana la un celebru caz al Sony Playstation vs George Hotz, un inginer care a dezvoltat un soft care sa poata rula pe console, permitand software neautorizat (finalizat anii trecut), de la pompele de insulina Johnson & Johnson care au fost modificate pentru a primi si doze mai mari, la producatorul de tractoare si utilitare John Deere, ce nu a putut interveni asupra unui software al unei firme extrene aflat pe tractoare, la plangerea proprietarilor, toate acestea sunt considerate de catre fanii derogarilor ca adevarate frane in cercetare si dezvoltare. Interesant e ce finalitate vor avea.

Inapoi in Romania, lucrurile sunt mult prea putin restrictive si in orice caz, chiar si cei care au tot primit notificari DMCA, nu au patit nimic, daca nu le-au luat in seama. Ca in multe alte domenii, legislatie exista, dar nu se aplica, iar cand se aplica, se intampla sa fie lautareste, dupa ureche. Insa va fi foarte important de retinut experienta americana, de unde s-a plecat si unde s-a ajuns, deoarece in cazul in care vom ajunge si noi la o normalitate statala, sa stim ce trebuie sa se evite si ce nu.