Asa cum am vorbit mai demult, aici o sa cam discutam despre vehicule inovatoare si uluitoare, rod al imaginatiei unor oameni care nu se lasa pagubasi atunci cand aud “pe bune, la ce te gandeai cand ai facut asta?” sau “serios, crezi vreodata ca vei vedea asa ceva pe strazi?”, caci a vorbi numai despre ATV-uri, UTV-uri, motociclete, snowmobile sau alte vehicule “traditionale” poate fi plictisitor, nu?
Si in cautarile mele de vehicule si concepte ciudate, am dat peste ceva interesant. Interesant intr-o oarecare masura, de acord. E vorba despre niste concepte inovatoare pe doua roti. Sau pe o roata “si ceva”. Motocicleta? Poate mult spus. Monociclu? Cam fortat. Ambele creatii au fost prezentate la inceputul acestui an, in cadrul CES (Consumer Electronics Show), salon de inventica ce a avut loc intre 9 si 12 ianuarie a.c. si vin de la doi producatori sonori: Honda si BMW.
Incepem cu modelul mai bland, mai prietenos, UNI-CUB. Potrivit Honda “UNI-CUB Honda permite participantilor la salon sa experimenteze un dispozitiv de mobilitate personala bazat pe auto-echibiru, care permite utilizatorului asezat in pozitie sezand sa controleze directia, viteza, oprirea si pornirea, toate acestea prin schimbarea pozitiei greutatii corporale. In acest an, compania a inceput dezvoltarea unui software, care sa ofere controlul dispozitivului si printr-un smartphone sau orice alt device de genul.”
De fapt, aici e vorba de un Segway, pe care se poate si sta, care ofera o mobilitate de 360 grade. Si se refera la o mobilitate intr-un mediu mult mai prietenos decat traficul urban, e genul de vehicul de utilizat in zone semi-pietonale, in aeroporturi, in mall-uri. Ba chiar s-ar putea folosi foarte bine intr-un sector al deplasarii persoanelor cu dizabilitati, evident, unele temporare, ca picioare in ghips sau post-operatoriu. Si e foarte ok daca se poate controla si prin aplicatii pe mobil, daca omul tot are mainile libere, doar sa nu se scufunde cu totul in retelele social-media, sa piarda directia. In orice caz, conceptul acesta are un mare potential in multe directii si ne bucuram ca vine chiar de la Honda.
Ne mutam atentia catre celalalt concept, HALB Organismus, proiectat de Pierre Yohanes Lubis de la BMW, un prototip mult mai predispus aventurii si extremelor fata de UNI-CUB, nefiind prietenos cu mediile prezentate mai sus, ci doar cu cele clasice. Ce-l face special? Un motor electric puternic alimenteaza o roata mare in fata, iar tot ansambul se sprijina pe o roata sferica mult mai mica in diametru, situata in spate, pentru stabilitate, echilibru si, probabil ca pornirea de pe loc sa nu fie o tumba peste cap.
Ca imagine, poate va amintiti velocipedele din secolul al XIX-lea, cu roata mare in fata si cea mica in spate sau genul de gheara de pasare, cu acel pinten de sprijin. Partea din spate, cea care tine roata sferica e practic un brat articulat, insa la o prima vedere, constructia apare ca fiind destul de fragila. Bun, daca la conceptul Honda i-am vazut utilitatea, lui Halb zau daca i-o vad. Adica pare distractiv, dar si inutil, totodata.
De aia e bine sa urmaresti ultimele inovatii, tendinte si noutati in domeniu. Si astfel, se poate decanta utilul de inutil, caraghiosul de serios si tot asa…