Piaggio Group, stie toata lumea, sunt cei responsabili cu mobilitatea urbana, in principal, sub diferite forme, de la motociclete (Aprilia, Moto Guzzi, Derbi sau Gilera), pana la propriile scutere Piaggio, dar si Vespa, Aprilia, Scarabeo, plus vehicule comerciale. Mult mai putina lume stie ca din grup face parte si Piaggio Fast Forward (PFF), o companie din Boston, specializata pe cercetari avansate in privinta evolutiei mobilitatii si viitorul sau, in intentia de a include o gama mult mai larga de solutii tehnologice.
Ei bine, unul dintre roadele PFF inseamna robotul de bagaje, in doua formate, deocamdata: GITA si KILO, un vehicul conceput ca un carator de bagaje, ce te insoteste autonom atunci cand vii de la cumparaturi sau atunci cand te indrepti spre gara sau aeroport.
GITA are forma unei roti bombate, care te poate urma transportandu-ti bagajele, pana in 18-20 kg, in timp ce te deplasezi fluierand, cu mainile in buzunare. KILO e fratele mai mare, care poate transporta pana la 100 kg in compartimentul sau de 120 l, avand o stabilitate marita, gratie celor trei roti pe care sta.
“Pentru a intelege mai profund oamenii si obiceiurile lor, pentru a satisface nevoile lor, acestea au fost motivatiile care au dus la creearea GITA”, a declarat Michele Coaninno, presedintele PFF. “Am inteles ca trebuie sa cream produse in conformitate cu nevoile oamenilor de maine, de aceea cei din spatele PFF sunt tineri, entuziasti, fara frica fata de provocari, profesionisti, care au creat o fuziune perfecta intre robotica, inginerie si design”.
Mai interesant decat revolutionarele GITA si KILO este capacitatea de a oferi o platforma adevarata pentru mobilitate, cu o reala posibilitate de personalizare si integrare in satisfacerea nevoilor in diferite scenarii. De pilda, GITA poate fi programat sa se deplaseze cu pana la 35 km/h maxim, ceea ce poate sa fie de folos biciclistilor, care iata nu mai sunt obligati sa faca echilibristica cu bagaje pe cadru si sa fie insotiti indeaproape.
In ciuda unui aspect care aduce aminte de R2-D2 din Star Wars, cel putin in deplasare, GITA a fost acoperit de camere si senzori, avand posibilitatea si de a fi setat pentru o deplasare solitara, fara sa insoteasca “stapanul”. Ca si cum ai avea nevoie de ceva de la mine, dar suntem amandoi ocupati. Programezi robotul, il trimiti la mine, il incarc si beneficiezi rapid de respectivul lucru. Poate nu se va ajunge la livrat pizza, dar cine stie? In orice caz, Sasha Hoffman, unul dintre directorii de operatiuni din PFF spune ca e foarte greu spre imposibil sa il furi pe GITA sau sa incerci sa-l devalizezi. La atatea camere si senzori, stii in fiecare secunda unde se afla.
Singura problema la care se lucreaza si se incearca o adaptare, ar fi ca daca GITA nu e insotit de o persoana, e destul de greu sa-l faca sa se deplaseze intr-o locatie in care nu exista resurse gen Google Maps, cum ar fi incinte industriale, cladiri de birouri sau campusuri. In principiu, sunt gasite deja cateva solutii alternative, insa se lucreaza intens la ele. In urmatoarele sase luni, PFF are in plan sa testeze GITA in cateva campusuri universitare din SUA, tocmai in scopul adaptarii la cele spuse mai sus.