Legenda spune ca Harley-Davidson a incercat mai demult sa-si patenteze nimic altceva decat sunetul motorului care inzestreaza motociletele sale. Intr-o alta nota, dar la fel de indrazneata si stranie, Honda si-a ridicat recent brevetul de confirmare a marcii inregistrate pentru ADV. In privinta Harley-Davidson, legenda nu arata si daca a avut succes in demersul sau, dar iata ca Honda a confiscat acronimul ADV. Daca nu se intelege prea bine ce a facut Honda, e ca si cum Jeep ar fi patentat ca marca inregistrata “SUV”.
Povestea Honda nu e deloc veche si se refera la un concept pe care japonezii l-au prezentat la Milano, in noiembrie, in cadrul salonului international moto EICMA 2015. Atunci au expus un hibrid dintre o motocicleta si un scuter, sub numele de City Adventure prezentandu-l ca pe un fel de scuter de teren, un scuter cu care daca parasesti soseaua (desi scuterul apare esentialmente urban, totusi), poti incerca senzatiile unui adventure-bike.
Honda mai are in flota sa un hibrid scuter-motocicleta, Integra, bazat tot pe seria NC750, dar care nu are ambitii off-road nici pe departe si cu care nici nu prea aduce. Caci da, City Adventure alias ADV, are structura de baza in privinta mecanicii luata de la seria NC750, cu un motor bicilindric in paralel, cu transmisie automata DTC, capabil sa ofere 54 cp, totul ambalat intr-o infatisare de scuter. Scuter tradat totusi de rotile cu jantele cu spite, anvelopele late si cu design-ul specific adventure, in timp ce ghidonul care are aparatori de maini apare mult mai lat decat pe scuterele normale. Iar daca mai sunt dubii, discurile de frana fata (Nissin) si furca fata sunt inspirate din dotarea adventure-bike.
Inapoi la inregistrare, acronimul ADV era impanzit peste tot, pe City Adventure, in timpul expunerii de la Milano si probabil ca odata ce va iesi de pe portile fabricii (caci da, imediat dupa EICMA a fost confirmata intrarea in productie), situatia nu se va schimba deloc.
Problema este ca acronimul vine de la “adventure” si in limbajul motociclistilor desemna orice motocicleta din acest segment si tot ceea ce tine de acest segment. Inclusiv unii constructori utilizau acest acronim in incadrarea vreunuia din modelele sale. Va fi interesant de aici inainte ce se va intampla, in timp ce Honda “joaca” cu brevetul pe masa: toate companiile care vor folosi ADV in brand-urile lor (inclusiv ADVrider.com) vor avea de platit redevente japonezilor? E ciudat si indoielnic. Desi da, legea acum e de partea lor. In orice caz, o astfel de miscare a creat o oarecare agitatie pe site-urile de specialitate, pe forumuri, ca si in grupurile de social media, insa acum cu documentatia aprobata si brevetul in mana, Honda nu pare ca va avea o mare popularitate, dupa ce a confiscat un termen demult incetatenit.