Aprilia Racing a construit o noua versiune a lui RSV4, avansata ca tehnologie si de inalta performanta, demonstrand latura inovatoare a diviziei de curse Noale – o adevarata punte catre MotoGP
Aprilia RSV4 X ex3ma este prima si unica motocicleta din lume echipata cu aerodinamica cu efect la sol, o solutie revolutionara patentata de Aprilia Racing, anterior exclusiva prototipului RS-GP concurent in MotoGP.
230 CP si 165 kg: performanta absoluta, atentie la detalii si un set-up de curse complet. Toate acestea livreaza o experienta de pilotare fara precedent. Aprilia RSV4 X ex3ma vine in editie limitata de 30 de unitati numerotate, pentru a marca aniversarea primului titlu mondial 250 castigat de Max Biaggi in 1994 cu Aprilia.
Romano Albesiano: „Aprilia Racing a creat ceva unic in lume. Aceasta este motocicleta care ii aduce pe cei mai mari entuziasti ai sportului mai aproape de senzatiile de riding furnizate de o motocicleta MotoGP moderna”.
Max Biaggi: „Sa dezvoltam modelul RSV4 X ex3ma a fost ca un tuning fin al unui prototip racing. Pe circuit este o explozie de emotii”.
Una dintre cele mai importante misiuni ale Aprilia Racing, cea mai de succes divizie de curse europeana din istoria MotoGP-ului cu 298 GP victorii, a fost dintotdeauna dezvoltarea de tehnologii de curse de ultima ora pentru pasionatii de pretutindeni. De la electronica avansata pana la construirea de cadre si suspensii de top in industrie si solutii aerodinamice de pionierat care redefinesc conceptul de curse de motociclete, toate inovatiile tehnice pentru care este Aprilia faimoasa au fost dezvoltate de Divizia de Racing, castigatoare a 54 de titluri mondiale. Motiv pentru care a detine si a pilota o motocicleta Aprilia a fost mereu un reper al celor mai competenti si talentati rideri.
RSV4 X ex3ma este cel mai sofisticat model RSV4 produs pana in prezent. Acesta este al patrulea capitol al proiectului unic care a debutat in 2019 cu RSV4 X, urmat de Tuono X, si care a progresat in 2022 cu RSV4 X Thirty. Aceste modele unice, distinctive datorita „X”-ului, reprezinta epicentrul tehnologiei si al performantei disponibile publicului.
Romano Albesiano, Director Tehnic al Aprilia Racing, a comentat: „Aceasta motocicleta intruchipeaza evolutia extrema a programului initiat pentru a livra tehnologie de ultima ora direct de la divizia noastra de curse catre clientii nostri. Transferul de tehnologie de curse catre public este des mentionat, dar la Aprilia Racing, acesta este o realitate palpabila. Inginerii nostri au creat ceva dincolo de evolutia deja exceptionalei RSV4. Este evident cand te uiti la aerodinamica, inovatii rezervate de obicei unei motociclete MotoGP. Motocicleta Aprilia in varianta ex3ma este prima motocicleta disponibila pentru vanzare cu un pachet complet de efect la sol, marind incarcatura laterala de trei ori in comparatie cu modelul predecesor X.
Carena in trepte si aripile gandite pentru viraje sunt inovatii pe care Aprilia le-a introdus pentru prima data in MotoGP. Aripa fata, un adevarat design MotoGP, are 550 mm latime si genereaza de cinci ori mai multa forta aerodinamica decat modelul anterior X Thirty, care a depasit deja versiunea de sosea, oferind o acceleratie exceptionala. Progrese semnificative se afla sub suprafata, incepand cu renumitul ECU de curse APX, care a fost imbunatatit in mod extins pentru a creste performanta si usurinta in utilizare. Multe componente, atat vizibile, cat si ascunse, sunt noi sau optimizate pentru a reduce greutatea. Aceasta motocicleta este, fara indoiala, modelul care ofera cel mai indeaproape experienta de pilotare a unui vehicul modern MotoGP.”
Aprilia Racing a fost prima care a impins studiile aerodinamice la extrem in MotoGP. Recunoscand importanta acestora, a introdus solutii inovatoare care au facut din prototipul Aprilia RS-GP cel mai avansat in acest domeniu.
Aprilia RSV4 X ex3ma marcheaza o legatura directa cu MotoGP, deoarece este prima si singura motocicleta disponibila pentru vanzare publica echipata cu aerodinamica cu efect de sol. Aceasta tehnologie extrem de sofisticata, dezvoltata si patentata in intregime de Aprilia Racing, era anterior exclusiva pentru RS-GP 24, care concureaza in MotoGP.
Forma specifica a carenei, turnata pe flancuri, exploateaza presiunea aerului dintre sol si motocicleta la viraje, sporind aderenta. Intregul pachet aerodinamic, derivat de la MotoGP, include aripa din fata nou proiectata, aripa de dedesubt (cunoscuta in mod obisnuit ca „lingura”) sub bratul oscilant si aripile de viraj din partea inferioara a aparatoarei de noroi fata. Carena este realizata in intregime din fibra de carbon, realizata de PAN Compositi folosind aceleasi tehnici ca si MotoGP. In comparatie cu modelul X Trenta deja avansat, creste presiunea aerului pe verticala de cinci ori in linie dreapta, imbunatatind stabilitatea si precizia, reducand in acelasi timp posibilitatea unui wheelie nedorit. In viraje, tripleaza forta aerodinamica, imbunatatind semnificativ aderenta. Modelul special Perla Nera se inspira din mostenirea Aprilia si din mitologia curselor de motociclete. Finisajul negru lucios si grafic al RSV4 X ex3ma este un tribut clar adus uneia dintre motocicletele emblematice din istoria sportului, RS 250, alaturi de care Max Biaggi a castigat trei campionate mondiale consecutive din 1994 pana in 1996 la clasa 250cc. Nu este o coincidenta ca Aprilia Racing a ales aceasta imagine pentru recenta cursa de la Silverstone. Pentru a sarbatori 75 de ani de MotoGP, fiecare producator a concurat in cele mai emblematice culori ale sale.
Max Biaggi insusi a fost implicat in dezvoltarea pistei si tuningul final al RSV4 X ex3ma: „Participarea la dezvoltarea unei motociclete precum RSV4 X ex3ma a fost ca si cum ai fi la sesiunile de testare a unui prototip de curse adevarat. Este un pic ca testele dinainte de sezon, unde sunt puse bazele tehnice pentru un sezon intreg. In mod similar, daruirea pe pista a fost neclintita, cautand sa pregateasca o motocicleta care sa ofere norocosilor care o vor pilota aceleasi senzatii ca un prototip de curse. Si in multe privinte, aceasta motocicleta este cu adevarat, deoarece marcheaza pentru prima data cand o astfel de configuratie cuprinzatoare, inclusiv diferitii parametri introdusi de aerodinamica MotoGP, a fost dezvoltata pentru clientii pasionati. Sunt cu adevarat multumit de munca pe care am facut-o. Motocicleta este interesanta doar de privit, iar modelul Perla Nera aduce la viata o istorie glorioasa. Pe pista, a fost o explozie de emotii – simteai forta de apasare de la efectul de sol in viraje rapide, o senzatie minunata. Vor exista 30 de exemplare exclusive, realizate integral manual, produse de Aprilia Racing, facand aceasta motocicleta si mai speciala.”
Fisa tehnica descrie o adevarata motocicleta de curse fara compromisuri. Legendarul motor V4 de 65°, cu o cilindree de 1099 cmc, a fost reglat fin de specialistii in motoare Aprilia Racing, oferind 230 CP la 13.500 rpm (cu o turatie maxima de 13.900 rpm) si 131 Nm cuplu la 11.000 rpm. Aceasta performanta este obtinuta prin reglarea specifica a lui V4, care include un raport de compresie mai mare, un filtru de aer Sprint Filter cu permeabilitate ridicata si un sistem de evacuare SC Project cu colectoare de titan si tevi de esapament duble.
Evolutia Aprilia RSV4 X ex3ma depaseste inovatiile aerodinamice si ale motorului – sistemele electronice ridica si acest superbike la noi niveluri de tehnologie si performanta. ECU care gestioneaza toate comenzile electronice active este renumitul APX al Aprilia Racing, o componenta exclusiva si cea mai recenta evolutie a sistemului utilizat in Campionatele Mondiale WSBK castigate de Biaggi si RSV4. Acest ECU incorporeaza aceleasi strategii de operare ca si modelele de curse RSV4 si include un sistem integrat de achizitie de date, utilizand senzori specifici esentiali pentru reglarea fina a dinamicii vehiculului. In special, sistemul APX permite calibrarea precisa a controlului wheelie, puterea, controlul tractiunii si franarea de motor pentru fiecare treapta de viteza. Riderul poate ajusta acesti parametri in miscare, folosind panoul de butoane dedicat sau in timpul configurarii motocicletei printr-un software de interfata editabil de pe laptopul inclus. Un GPS integrat imbunatateste si mai mult sistemul APX. Un laptop Yashi este furnizat impreuna cu motocicleta pentru a gestiona eficient software-ul ECU.
Cadrul din aluminiu twin-spar, un simbol al maiestriei Aprilia in fabricarea cadrelor si suspensiilor agile si precise, este imbunatatit de suspensia mecanica Ohlins, cu o configuratie personalizata, inclusiv o furca sub presiune sofisticata. Sistemul de franare Brembo include o pompa radiala de 19×16 in partea din fata, etriere GP4 MS cu placute Z04 de curse si discuri de frana T Drive de 330 mm, in timp ce discul de frana spate este echipat cu un etrier cu placare cu nichel la suprafata.
Aprilia RSV4 X ex3ma are jante din fibra de carbon, care reduc greutatea si masa, imbunatatind manevrabilitatea, acceleratia si performanta de franare. Aceste jante sunt echipate cu aceleasi anvelope slick folosite de Pirelli in Campionatul Mondial de Superbike: SC1 (fata, 125/70) si SCX (spate, 200/65).
Fiecare detaliu prezinta maiestria meticuloasa pe care Aprilia Racing a investit-o in acest model, inclusiv aparatoarele de noroi din fibra de carbon. Comutatorul din dreapta al ghidonului este o componenta de curse de la Jetprime, in timp ce suporturile de picior reglabile, maneta ambreiajului, placa de directie (gravata cu numarul de serie al modelului), capacul rezervorului, carcasa motorului si aparatoarele parghiei de frana fata sunt toate realizate din aluminiu tesut. Racitoarele de apa si ulei supradimensionate, realizate conform specificatiilor de curse de Taleo Tecnoracing, imbunatatesc si mai mult performanta. Transmisia finala are o coroana din titan, un pinion usor de PBR si un lant de curse RK.
Fiecare dintre cele 30 de motociclete Aprilia RSV4 X ex3ma va fi disponibila pentru rezervare exclusiv online incepand cu luna septembrie. Cumparatorii norocosi vor avea ocazia unica de a-si ridica motocicleta la Aprilia Racing din Noale, cu o vizita exclusiva la divizia de curse. Pe langa RSV4-ul lor limitat si numerotat, ei vor primi un laptop Yashi, o husa personalizata pentru motocicleta, un covor dedicat si un suport spate.
RSV4 X ex3ma face parte din programul Factory Works lansat de Aprilia Racing: un proiect conceput si executat intern la Departamentul de curse Noale, menit sa aduca aceeasi tehnologie dezvoltata in curse si pilotilor care concureaza la cele mai inalte niveluri in campionatele de serie derivate sau pentru cei care doresc un RSV4 sau Tuono V4 cu performante de neegalat.