Debutul sezonului 2016 in competitiile principale de motociclism viteza aduce si primele scandaluri. Daca scriam recent despre conflictul intre cei doi piloti Movistar Yamaha, iata ca acum vorbim despre decizia Comisiei Grand Prix de a interzice aripioarele in Moto2 si Moto3 (MotoGP nu e afectat inca) sau mai simplu, scandalul aripioarelor.
Acest sezon aduce o serie de modificari si experimente (cam multe si stranii), insa ca o parere personala, parca e vorba de modificari heirupiste si stabilite pe genunchi, iar totul da o senzatie ciudata de amatorism.
A trebuit sa aiba loc o prima etapa, cea de pe circuitul Losail din Qatar, ca oficialii sa realizeze ca aripile aerodinamice nu sunt bune, sunt de-a dreptul periculoase. Iar decizia a fost extrem de bizara: in MotoGP nu sunt periculoase in nici o situatie, in Moto2 sunt periculoase chiar din urmatoarea etapa, iar in Moto3 vor fi periculoase abia din sezonul 2017. Asemenea intelepciune in luarea deciziilor nu am mai intalnit, ce-i drept, de multa vreme, de pe cand aceleasi infractiuni de pe terenul de fotbal erau judecate diferit de catre o Comisie de Arbitri a FRF (sau LPF, pentru mine sunt similare) cu accente comice.
Revenind, asa numitul War of Wings (Razboiul Aripilor) nu e pornit tocmai recent, acum asistam la o noua faza, insa aceasta e de departe cea mai fascinanta. Inainte de a trece la decizia Comisiei Grand Prix si sa radem putin, hai sa vedem ce-i cu aripile/aripioarele astea.
Aripioarele sunt niste device-uri instalate pe caroseria motocicletelor, care au rolul cresterii aerodinamicii, in special fortele aerodinamice descendente care „infig” rotile bine in pista. Nu sunt un mare specialist in aerodinamica, de fapt nu m-am omorat niciodata dupa fizica, insa inteleg ca mai ales in contextul modificarilor din MotoGP (caci acolo „falfaie” de cativa ani nestingherite aceste aripioare) privind anvelopele si controlul prin software-ul unic al presiunii si aderentei acestora in pista, acestea sunt niste subterfugii inteligente de a duce la o aderenta ferma si a scapa de o grija la viteze uriase.
Si sa ne amintim ca la lansarea Desmo GP16, foarte multi jurnalisti au ironizat aspectul bizar de insecta cu doua perechi de aripi a motocicletei. Desi Ducati foloseste winglets de mai multa vreme, insa nu erau asa proeminente. Insa alti constructori pur si simplu nu au luat in calcul utilizarea acestor aripioare, iar unii piloti precum Rossi, pur si simplu le urasc. Ca o motivare aparent logica si normala se spune ca aripioarele dau un plus de stabilitate, situate in front-end, evitandu-se wheelie-urile nedorite. Probabil.
Ce e interesant e altceva. Pana acum (si dupa cum vedem, si de acum incolo) in MotoGP, aripioarele au fost un subiect nu neaparat tabu, dar despre care nu s-a prea amintit. Presiunea din partea unor constructori a fost destul de mare, ca oficialii, altfel rigurosi cu pneurile, sistemele electronice, ba chiar dupa episodul Sepang, cu procedurile de contestare ale unor decizii, „sa omita” mentiuni cu privire la aceste device-uri.
Se vorbeste despre un pact, chiar, potrivit caruia producatorii mari accepta uniformizarea softului, cu conditia ca subiectul aripioarelor sa nu intre cumva in vreo discutie de schimbarea regulamentului, cel putin pe durata (5 ani) obligativitatii softului. Domeniul aerodinamicii poate aduce si venituri suplimentare, in ciuda faptului ca in motociclism nu au existat preocupari speciale, datorita naturii dinamice si schimbatoare in cadrul pilotarii, insa se poate declansa oricand un razboi intre fabrici.
Asa ca, ce mai incolo si incoace, unde sunt multi bani, exista si altfel de presiuni. MotoGP nu va fi afectata de noua decizie. Dar Moto2 si Moto3? De fapt, aici s-au pus probleme de riscuri si siguranta. Cel care foloseste pe motocicleta sa aripioarele, la fel, la cata fizica mai pot reconstitui acum, disloca niste curenti de aer turbionari care ii pot deranja pe urmaritori sau chiar ii pot destabiliza, ceea ce in termeni de viteza imensa pot duce la accidente. Pilotul LCR Honda, Cal Crutchlow a fost inca mai transant, spunand ca nu s-a simtit deloc in siguranta in spatele pilotilor de la Ducati si ca i-a fost frica de aripioare sa nu chiar “felieze” sau raneasca vreun pilot, din cauza turbulentelor create in spate.
In categoriile junior, lucrurile nu stau foarte clar, deoarece aripioarele nu se afla in fata panourilor laterale, ci in josul partii din spate, cum s-a vazut in testul oficial din Qatar, la inceputul lunii in cazul echipei CarXpert Interwetten (pe motoarele Kalex). Deci sa fi fost o motocicleta caruia i s-au pus aripioarele ca deliberat sa creeze turbulente in spate, fara nici o legatura cu stabilitatea? Asa sustine FIM, in justificarea interzicerii complete si imediate din Moto2. Dar si pe baza unor plangeri. Dincolo, in Moto3 “impricinatii” au fost de la Aspar Mahindra, insa aripioarele au fost instalate “corect”, in fata, ca in MotoGP. Drept urmare, mai sunt lasate un an, din 2017 fiind interzise complet.
Cum am afirmat, nu pretind ca inteleg multe chestii din fizica, nu stiu prin ce au trecut concret contestarii si protagonistii War of Wings, insa inteleg doua lucruri si ma buseste rasul: pe de o parte, in MotoGP vor fi permise aripioarele, fie pentru o vreme, ca urmare a unui pact, fie pana vor incepe sa maraie constructorii care nu au recurs la asa ceva (adica, din ce stiu eu, cam toti in afara Ducati), pe de alta parte, Moto3 scapa pana la anul, caci cei care le folosesc, le-au folosit corect (adica precum cei din MotoGP), Moto2 are interzis la aripioare, ca nu au fost montate unde trebuie. Asta intr-un context general de vid in reglementari, cu ceva precizari facute pe genunchi recent si cu trei tipuri de sanctiuni.
Nu stiu de voi, dar pe mine subiectul asta m-a amuzat teribil si mi-a si facut pofta de niste aripioare. De pui, picante, de la o firma cu ceva colonel veteran, ingrediente secrete si o gramada de scandaluri la activ, de asemenea. Pofta mare!
Posibila tendinta a winglets-urilor in urmatorul sezon 2017