Circuitul TT Assen din Olanda are un record interesant: reprezinta singurul circuit din Grand Prix care a gazduit etapa olandeza in fiecare an de cand Campionatul Mondial a debutat in 1949. Insa circuitul e mult mai vechi, din 1926 pana in 1955 legand cateva localitati din apropiere, apoi fiind schimbat in actualul amplasament. Si scurtat, totodata. Si mai ales, inspaimantator pentru multi piloti. Scurte intinderi intre rapide combinatii de unghiuri, o catastrofa geometrica, pe scurt. Ca si pista de curse, ramane spectaculoasa, mai ales din postura de spectator.
Toate aceste curbe rapide, curgatoare, unde pilotii abia ating frana, sunt binevenite pentru acei piloti care-si strunesc motocicleta echilibrat si ferm intre un colt rapid si o schimbare de directie, dar destul de incomode pentru aceia care au problemele de franare si manevrabilitate.
Insa cireasa de pe tort o reprezinta vremea. In Assen, foarte des vremea se schimba sub ochii tai si nu o data s-a intamplat ca intr-o cursa sa fie startul pe pista uscata si finalul pe una udata bine de ploaie. Ceea ce va face din nou diferenta, cu siguranta. In acest moment se arata ca previziuni doua zile uscate de antrenamente si calificari, urmate de o sambata umeda si o duminica ce nu pare prea diferita.
Ce se va intampla la Assen? In primul rand, cel mai interesant aspect e legat de lider. In clasamentul general al echipelor, Movistar Yamaha sta foarte bine, pe o pozitie sigura si consolidata, pentru aceasta etapa. Insa, in clasamentul general al pilotilor, cei doi coechipieri ai Movistar sunt despartiti de un singur punct, cu Rossi inaintea lui Lorenzo. Un Lorenzo care se simte in cea mai buna forma a vietii sale, dupa cum afirma in conferinta de presa si care vine dupa patru etape in care a rulat precum metronomul si nu a avut rival, din primul pana in ultimul tur. Ocazie cu care a doborat si recordul de invincibilitate in tururi consecutive, ajungand la 103, depasind recordul lui Stoner din 2007 cu doar 88 de tururi ca lider.
Dupa un debut ezitant, in care in primele trei etape nu a reusit sa depaseasca locul patru, Jorge Lorenzo si-a gasit o cadenta perfecta, ucigatoare pentru ceilalti rivali, inclusiv coechipierul sau Rossi si singura sa problema ar fi un moral excelent in Olanda. Anul trecut, la Assen, Lorenzo a suferit un adevarat blocaj mental in incercarea de-a stapani un circuit jumatate uscat, jumatate umed, cu amintiri neplacute din acelasi loc, din 2013, cand si-a fracturat clavicula stanga intr-un accident. Cum mentionam mai sus despre prognoza meteo, sambata si duminica pista va fi umeda, mai mult ca sigur, deci ramane de vazut daca puternicul impuls moral dat de parcursul impecabil al ultimelor etape va fi suficient sa-i invinga demonii.
Anul acesta, cei mai multi considera ca titlul suprem in MotoGP va fi o afacere interna a echipei Movistar Yamaha. Dar sa fie Lorenzo sau sa fie Rossi? Italianul ramane cel mai puternic adversar al lui Lorenzo, calare pe aceeasi imbatabila Yamaha YZR-M1, avand aceleasi aptitudini si acelasi stil, plus aceeasi determinare. Sau poate si mai si, daca e sa ne gandim ca in ultimele etape a plecat din linia a doua sau a treia, dupa niste calificari tratate superficial, dar a ocupat podiumul dupa curse sustinute si impecabile. Cel mai mare dusman al lui Rossi il reprezinta calificarile, cu siguranta, dar si cei mai buni prieteni ai sai raman adversarii care cam au obiceiul sa se impiedice singuri. Revenind in nota serioasa, Rossi stapaneste perfect arta depasirilor si a mentinerii pozitiei in momentele in care este atacat.
Ca o noutate, Yamaha a adus la Assen un nou sasiu pentru YZR-M1, dupa ce Lorenzo si Rossi l-au si testat intr-o cursa de proba in Aragon, la scurta vreme de la circuitul din Barcelona. Cu toate ca la modul general aprecierile au fost pozitive, mai raman inca niste dubii despre eficacitatea acestui sasiu. La prima testare de lunea trecuta, a plouat. Desi a fost vorba despre un circuit cu care erau deja acomodati, cei patru piloti Yamaha (incluzand si echipa Monster Tech 3 cu Smith si Pol Espargaro) nu au putut decide in ce forma i-au ajutat sasiul. A doua zi, pe pista uscata, entuziasmul a crescut. Dar cu perspectivele meteo din Olanda nu e foarte clar in ce fel ii va favoriza.
Daca i-am amintit pe cei din Yamaha Monster Tech 3, sa ne oprim putin asupra lor. In timp ce Smith se afla intr-o crestere de forma progresiva, alergand calm, cautand sa-si imbunatateasca stilul, viteza si abordarea cursei, Pol Espargaro e inca in plina lupta cu nervozitatea care-i caracterizeaza stilul. Presiunea pusa pe mezinul Espargaro se simte in fiecare etapa si in timp ce fiecare dintre cei trei utilizatori ai M1 isi trateaza motocicleta echilibrat si destins, el nu a gasit calea indicata de strunire. YZR-M1 este genul de masinarie care pentru marirea vitezei si consolidarea manevrabilitatii nu se realizeaza prin muschi, ci prin creier, nu prin nervozitate, ci prin echilibru, tratand-o ca pe o printesa, nu biciuind un armasar nevolnic.
Assen e o cursa cu multe curbe, unde acceleratia si viteza de top e mai putin relevanta, iar aici se va vedea maiestria pilotilor de la Suzuki. GSX-RR este o motocicleta cu un sasiu foarte agil in aceasta editie si a fost foarte apreciata ca fiind cu cel mai bun raspuns in curbe stranse. Alaturi de motorul nou de care beneficiaza si care i-a pus pe Aleix Espargaro si Maverick Vinales pe primele doua locuri la grila de start in circuitul catalan, va fi foarte interesanta de urmarit manevrabilitatea si ce evolutie va avea echipa Suzuki.
Echipa Ducati va fi, de asemenea, interesant de urmarit cum se va descurca la Assen. In trecut, lipsa de manevrabilitate in curbe a fost o mare problema a echipei italiene, in special pentru GP13 si GP14, dupa cum declara chiar Iannone. In curbele stranse de la Assen aceasta lipsa de manevrabilitate, cauzata inclusiv de setul de anvelope, a fost decisiva, mai ales in cazul lui Andrea Dovizioso, care a avut o cursa foarte disputata cu Marc Marquez care avea sa castige anul trecut dupa o lupta dramatica. Intre timp, lucrurile s-au modificat in bine pentru Ducati Desmosedici, GP15 devenind o motocicleta foarte competitiva, cu raspuns ideal al comenzilor si cu un foarte bun comportament in curbe. Un rezultat bun, poate chiar castigarea cursei de la Assen, nu ar fi un vis imposibil de realizat.
Am lasat la sfarsit situatia Honda, acest “copil-problema” al actualei editii a MotoGP. Marc Marquez are amintiri frumoase de pe circuitul de la Assen, victorii in fiecare clasa (una la MotoGP, doua la Moto2 si una la 125cc) si astfel, toate motivele sa-si impulsioneze moralul. Dar cum spuneam, marea sa lupta se da cu motocicleta care ar trebui sa-i fie aliat in curse, nu un veritabil dusman. La inceputul acestei saptamani au aparut cateva titluri entuziaste in presa spaniola, care-l citau pe Marquez afirmand ca a gasit in sfarsit o solutie la problemele pe care le-a avut de la inceputul sezonului. In efortul sau disperat de a reveni in lupta, Marquez a incercat si vechiul sasiu utilizat anul trecut, cand a devenit campion, intr-o cursa test dupa etapa catalana. Chiar daca testul a durat cinci tururi (cam cate a facut si la Barcelona, pana sa iasa in decor) si a avut loc pe ploaie, Marquez a declarat ca a simtit o imbunatatire in rulajul motocicletei, de fapt in stapanirea acesteia in curbe. Sasiul modelului din 2014 si puterea impetuoasa a modelului Honda RC213V sa fie varianta castigatoare care sa-l readuca in prim-planul MotoGP? Titlul editiei MotoGP15 s-a dus pentru Marquez, asta este foarte clar si numai un concurs extraordinar, dar chiar extraordinar de imprejurari ar mai putea sa schimbe ceva in directia aceasta. Singurul lucru care-i mai ramane de facut este sa incerce sa-si faca motocicleta capabila sa conteze in lupta de la varf, eventual sa castige etapele care au mai ramas. De fapt, cel mai important ar fi sa termine cursele, daca adaugam putina malitiozitate. Insa daca Marquez va reusi o plasare decenta intr-un circuit precum Assen, e clar ca poate ataca mult mai agresiv urmatoarele etape.
Colegul sau de echipa, Dani Pedrosa, are o evolutie frumoasa de la revenirea in circuit, dupa interventia chirurgicala care l-a tinut trei etape departe de pista de concurs. Si pentru el sezonul e compromis (din perspectiva titlului, adica) si diferenta uriasa in clasamentul general e insurmontabila, insa asta nu-l impiedica sa alerge din ce in ce mai bine, de la etapa la etapa. Iar daca rezultatele bune continua (la Barcelona a atins podiumul in premiera in acest sezon), vom avea niste etape interesante in fata, in care lucrurile sa se mai complice putin in partea de sus a clasamentului.
Vorbind despre etape interesante, unul dintre cele mai frumoase circuite (ca amplasament) e in pericol de anulare. E vorba despre Brno, din Republica Ceha. In acest moment este suspendata vanzarea de bilete pentru aceasta etapa, totul depinzand de decizia consiliului local din data de 29 iunie, daca va autoriza fonduri pentru cursa sau nu. Povestea e relativ incurcata acolo, insa deocamdata toata lumea spera ca etapa nu se va suspenda, in acest sens nimeni (dintre participanti) nu si-a anulat inca rezervarile la cazare si celelalte. Dorna, ca organizator al MotoGP, a facut tot ce i-a stat in puteri ca sa fie respectat calendarul acestei editii. Mai ales in conditiile in care inca mai au de primit sume de bani aferente sezonului 2014. Deci, in cazul in care consiliul orasului Brno nu va aproba debolcarea de fonduri si achitarea restantelor de anul trecut, e foarte clar ca Dorna va renunta la etapa ceha din acest an.
Revenind la Assen, speram ca vom avea o cursa spectaculoasa si disputata in acest week-end, in care avem cateva puncte de interes de urmarit: va deveni Lorenzo lider? Movistar Yamaha isi va strica frumosul palmares al editiei cu 7/7 victorii? va reusi Marquez o cursa integrala si chiar un loc pe podium? va reusi Suzuki cu upgrade-ul recent al motorului si agilitatea motocicletei sa puna probleme celorlalti?
UPDATE: Chiar imediat dupa publicarea acestui post, via site-ul oficial www.motogp.com, a fost publicat anuntul potrivit caruia Automotodrom Brno s-a inteles cu Dorna, organizator al MotoGP, ca etapa din august de la Brno sa aiba loc conform intelegerii anterioare. Totodata s-a aratat ca Automotodrom Brno si-a luat angajamentul respectarii obligatiilor financiare aferente editiilor 2014 si 2015. In ce priveste editiile urmatoare din Cehia, intelegerea urma sa fie prelungita in luna august, insa in conditiile problemelor ivite de pana acum, pentru semnarea continuarii, partea ceha trebuie sa prezinte anumite garantii financiare.