Cine ar putea avea o mai buna intelegere a limitelor motocicletelor KTM DUKE decat stunt rider-ul Rok Bagaros? La varsta de 35 de ani, Bagaros povesteste despre motocicleta sa preferata KTM, despre cum a trecut de la KTM 200 DUKE la KTM 990 DUKE pentru a-si realiza trucurile si despre cum a devenit un „star” in online.
Perceptia asupra gamei KTM DUKE prin ochii lui Rok Bagaros
„Fiecare KTM DUKE are caracterul sau, niciunul nu este la fel”, spune Rok Bagaros. Ar putea vorbi la fel de bine despre cascadori pe motocicleta. Slovenul cunoaste foarte bine industria in care activeaza si este un nume de referinta intr-un domeniu plin de adrenalina, unde este prezent de aproape doua decenii. Incepand din 2011, Bagaros traieste aproape in intregime pe o roata de KTM DUKE, testand fortat fizica sasiului, durabilitatea componentelor, arcurile suspensiilor, tensiunea cablului de acceleratie, rezistenta cauciucurilor si densitatea oaselor. Fie prin spectacolele sale live explozive, fie prin videoclipurile de pe canalul sau de YouTube (cu mai mult de 1,6 milioane de abonati si un clip „drift mania” care a generat 45 de milioane de vizualizari pana acum), Bagaros a dus motocicleta KTM intr-un loc in care foarte putini au fost pregatiti si au indraznit sa ajunga.
Experienta si perspectiva asupra modelelor KTM DUKE
Aceasta experienta si perspectiva ofera o viziune unica asupra meritelor familiei KTM DUKE si asupra unei serii de motociclete care au sarbatorit 30 de ani de existenta in 2024. Rok a petrecut mult timp alaturi de KTM 990 DUKE, care este inca o achizitie recenta pentru arsenalul sau.
Evolutia KTM DUKE: De la 200 la 990 cc
Bagaros este, fara indoiala, un talent extraordinar pe motocicleta. Este, totodata, si un om de afaceri iscusit, avand o linie de produse fabricate, dar si o agentie de marketing care se ocupa de crearea continutului sau (teste, constructii de motociclete, idei extravagante si altele) si servicii de consultanta. Insa intrebarea arzatoare ramane legata de apropierea sa de motocicletele KTM DUKE, cu care colaboreaza de aproape 15 ani.
„Cred ca am testat toate modelele DUKE in ultimii 15 ani!”, spune el. „Modelul pe care l-am avut cel mai mult timp a fost KTM 200 DUKE, care acum face parte din expozitia de 30 de ani de DUKE de la KTM Motohall. Imi placea acea motocicleta pentru ca puterea era foarte lina si fiabila. Am avut un KTM 250 DUKE o perioada si apoi KTM 390 DUKE, dar tot ma intorceam la 200. KTM 390 imi oferea mai multa putere, dar 200-ul era excelent la ture mici si cand era aproape de ralanti, ceea ce este foarte important pentru trucuri tehnice si de viteza mica. Pentru mine, 200 era referinta.”
Calatoria de la KTM 200 DUKE la KTM 790 si acum la KTM 990 reprezinta un progres semnificativ. Este o diferenta mare in ceea ce priveste manevrabilitatea si puterea. „Motocicletele mai mari sunt mai bune pentru drifturi rapide si pentru trucuri pe care nu le poti face cu un motor mic precum cel de 200”, a explicat Bagaros. „In schimb, cu KTM 790 DUKE nu poti face miscarile tehnice si de viteza mica la fel de bine precum pe modelele mai mici.”
Este KTM 990 DUKE o revolutie in lumea cascadoriilor pe motocicleta?
„Poate ca suna greu de crezut, dar KTM 990 DUKE este ca o combinatie intre modelele mici si cele mari ale DUKE-ului”, comenteaza Rok despre motocicleta. „Are agilitate, dar si o livrare lina si puternica. Desigur, daca esti un profesionist sau un stunt rider expert. Pentru incepatori, tot le-as recomanda sa inceapa cu modelul KTM 200 DUKE, pentru ca acesta iti permite sa-ti perfectionezi abilitatile si este mai usor de controlat in caz ca faci o greseala.”
Burnout-uri, stoppies si o zona mult mai departe de limitele ABS-ului; Bagaros incepe sa inteleaga la perfectie KTM 990 DUKE. „Inca lucrez pentru a descoperi toate posibilitatile cu 990-ul”, recunoaste el. „Testam si incercam idei noi si tocmai am descoperit un drift special care va intra in urmatorul nostru videoclip. Cred ca va deschide portile pentru ceva diferit.”
Continut online vs. spectacole live: Care este viitorul stunt riding-ului?
Bagaros, asemenea unui Ken Block pe doua roti, inventeaza concepte pentru cascadoriile sale si unele dintre videoclipurile sale si momentele de pe retelele sociale sunt impresionante. Spectacolele sale live, pe de alta parte, sunt axate pe cascadorii cu KTM 990 DUKE, dar el variaza si repertoriul. „Intr-un spectacol voi avea doua motociclete: una mica si una mare. Voi incepe cu modelul mic si apoi in ultimele minute voi trece la cea mare, unde pot arata mai multa viteza si lumea iubeste sa auda zgomotul si sa vada o motocicleta mai mare in actiune la limita.”
„As spune ca evoluez la fiecare trei ani, ca un fel de cameleon!” rade el, vorbind despre dezvoltarea stunt riding-ului, similar cu evolutia trucurilor in Freestyle Motocross. Pandemia globala a schimbat natura jobului lui Bagaros si a adus stunt-urile intr-o forma mai organica. „Este sursa mea de trai si lumea s-a schimbat: atat de mult din viata noastra este acum dominata de retelele sociale. Acum 8 ani am inceput vlog-ul si canalul meu de YouTube, si acest lucru a schimbat totul pentru noi.”
„Sunt unul dintre putinii stunt riders profesionisti care beneficiaza de sprijinul fabricii si, in trecut, erau mult mai multi, pentru ca existau mai multe spectacole live. Acestea au disparut in pandemie,” povesteste el. „Cred ca 90% dintre colegii mei au renuntat si acum mai fac doar cateva ride-uri ocazionale. Eu fac aproximativ cinci spectacole pe an. In trecut, KTM voia sa arate lumii ce pot face motocicletele. Viata mea s-a schimbat cand am inceput sa lucrez cu KTM si am calatorit in toata lumea. Este o poveste diferita acum.”
Concluzia lui Rok Bagaros despre calatoria cu motocicletele KTM
Bagaros conduce „Bagaros Performance”, o companie care „construieste propriile noastre piese de stunt si le testeaza si in caz de accident!”. Dar 14 ani cu KTM inseamna ca a fost martorul progreselor si proceselor din cadrul fabricii. De-a lungul timpului, motocicletele si contactele s-au transformat, dar el considera ca mentalitatea generala a ramas aceeasi. „Cand am inceput in 2011, nu exista aceeasi gama de motociclete ca acum,” reflecteaza el. „KTM a fost mereu unul dintre cei mai buni in ceea ce priveste imaginea si marketingul. Fie ca vorbim despre proiectele PowerWear sau PowerParts, au fost diferiti pe piata, iar nicio alta marca nu se compara. Au realizat cat de important este continutul pentru a se conecta cu oamenii.”
„Am vazut motocicletele evoluand,” adauga el despre hardware. „Au facut pasi mari la inceput, iar pe masura ce calitatea a crescut, progresul a fost mai lent in ultimele generatii. Imbunatatirile de la prima la a doua generatie de modele DUKE mici au fost uriase, iar apoi de la a doua la a treia generatie mai mici, insa KTM a trebuit sa faca acest echilibru intre mai usor ca greutate si performant, tinand cont de reglementarile de emisii. Nu au incetat niciodata sa incerce sa faca diferenta.”