Comparatia se afla in codul nostru genetic si orice am face, e aproape imposibil sa evitam raportarea la un lucru, la o situatie, la o persoana, la o stare, la orice, in relatie cu altceva sau altcineva. E ok atunci cand faci cuminte un review al unui produs (in cazul nostru, la vehiculele off-road tip ATV/UTV, motociclete sau sezoniere precum skijet-urile sau snowmobilele), incerci sa te tii de lista de specificatii si sa dezvolti din ea, facand arareori o comparatie, in tot cazul una care sa nu lezeze concurenta.
Numai ca pe mine ma arde de multa vreme subiectul side-by-side-urilor sportive (printre altele), fiecare lansare de model nou anuntand cel mai grozav si nemaivazut vehicul, ca in orice segment si domeniu foarte la moda. De aceea, m-am gandit sa aduc in fata, doua cate doua modele de la producatori diferiti si sa fac o comparatie sincera si directa, sper sa imi si iasa.
In principiu, side-by-side-urile sau UTV-urile (Utility Task Vehicle) au fost initial concepute ca vehicule profund utilitare, deoarece atunci cand ATV-urile nu au mai facut fata activitatilor din ferme, plantatii, mici zone industriale (si in special in privinta capacitatii de transport), s-au dezvoltat niste versiuni care pornesc de la caracteristicile principale ale unui ATV si ajung undeva in zona camionetelor. Pentru ca munca, munca, dar trebuie sa ne mai si relaxam si distram, au inceput intrecerile (da, nevoia de comparatie) si usor-usor s-a ajuns la competitii sportive. Evident, s-a renuntat la bena, s-a renuntat la alte componente, incercandu-se sa se realizeze modele din ce in ce mai atletice. In paralel, s-a dezvoltat si un segment hibrid, utilitar-recereational, care in acest moment cam domina piata, oamenii preferand sa-si achizitioneze asa ceva, in detrimentul unui vehicul 100% utilitar. Dar e o alta discutie.
Exista deja cam la fiecare producator un segment distinct de side-by-side-uri sportive, cum ar fi Maverick, RZR, Wildcat, YXZ, Teryx, ZForce etc. Insa acum doi ani, in septembrie 2015, Yamaha a lansat in premiera un model uluitor, de forta, pe care l-a considerat ca fiind primul UTV pur-sportiv, e vorba despre YXZ1000R. Evident, reactia si raspunsul concurentei nu s-a lasat asteptat, producatorii lansand, dupa posibilitati si conform strategiei proprii, fie modele existente la care s-a umblat serios pentru a avea performantele necesare unui ultra-sportiv (cazul Polaris RZR turbo, in versiunea 2017 sau Arctic Cat Wildcat X), fie pur si simplu au iesit sau sunt pe cale sa iasa vehicule cu totul noi (teribilul 2017 Can-Am Maverick X3 sau viitorul 2017 sau 2018 Arctic Cat Wildcat XX, plus ce oare mai pregateste si Polaris). Asadar, armele sunt la vedere, armatele (a se citi echipele din competitii) sunt pregatite, nu ramane decat sa vedem ce ar fi de spus despre fiecare arma, in comparatie. Si ne vom raporta la ceea ce este acum pe piata, la acest moment. In plus, m-am gandit sa pun fata in fata intr-un prim episod Yamaha YXZ1000R cu Arctic Cat Wildcat X, ca in urmatorul sa vorbim despre Can-Am Maverick X3 vs Polaris RZR turbo, ca asa pare mai echitabil.
E foarte adevarat, se pot pune fata in fata nu numai cele doua brand-uri, ci diferite versiuni vs diferite versiuni, dar asta ar insemna sa ne lungim cu o multime de parti si sa ne si plictisim tot comparand. M-am gandit sa pun in fata Arctic Cat Wildcat X Limited cu Yamaha YXZ1000R SS SE. Doua abordari salbatice si diferite ale unui vehicul sportiv puternic, dar si manevabil la maxim, fara indoiala.
Dupa ce si-a facut aparitia in urma cu peste o luna si a amutit asistenta, in acest moment nu se stie inca nimic despre cand va aparea noul Arctic Cat Wildcat XX si nici prea multe detalii. Dupa cum stim ca mijlocul primaverii pana spre mijlocul verii ar fi perioada de lansare a lineup-urilor anului urmator ale producatorilor majori, atunci putem sa ne gandim “mult a fost, putin a ramas” si sa ne relaxam. Numai ca noul 2017 Wildcat X Limited cu noua suspensie proiectata de Robbie Gordon nu e deloc un side-by-side de ignorat, ba dimpotriva, fiind un adevarat monstru off-road. Iar in celalalt colt sa ne aruncam privirea la gaselnita Yamaha de dupa lansarea pur sportivului YXZ, anume 2017 Yamaha YXZ1000R SS SE, un vehicul care a uluit cu schimbatorul manual si padelele sale sportive.
Evident, exista asemanari si diferente, unele pregnante, altele mai putin, deci sa vedem ce e cu ele. In primul rand si motivul principal pentru care le-am pus fata in fata ar fi ca ambele UTV-uri sportive nu sunt dotate cu turbopropulsoare, asa cum se intampla in cazul celuilalt duel Can-Am vs Polaris. Deci putere cruda, dezvoltata din motor. Si daca am zis de motor, ajungem la asemanarea numarul doi: clasa 1000, cu motoare sensibil egale. Numai ca trebuie sa amintim rapid de numarul trei: Arctic Cat si Yamaha impart motoarele Yamaha in privinta snowmobilelor, dar si cu titlu de exceptie, viitorul Wildcat XX va utiliza acelasi motor, in trei cilindri.
Numai ca de aici, lucrurile de duc in directii diferite, chiar destul de diferite. Sa trecem in revista punctual specificatiile.
Wildcat X Limited – motor de 951cc, V-twin SOHC, in patru timpi, H.O. (High Output), peste 90 cp, fara a fi mentionati exact cati, s-a vorbit si de 110 la un moment dat, ceea ce nu ar fi de mirare, vorbind si de un alezaj si o cursa de 92 x 71,6 mm. Puterea trimisa rotilor se desfasoara printr-o transmisie CVT, cu inovatia Arctic Cat, ambreiajul Rapid Response, ce a fost dezvoltat pana cand s-a ajuns la o livrare instantanee a puterii si cu o acceleratie extrem de responsiva. Cei care au incercat in testari, cu o multime de experienta in spate, au spus ca e cel mai rapid raspuns cu putinta din tot ce au incercat pana acum.
Dincolo, YXZ1000RR SS SE – motor de 998cc, racit cu lichid, DOHC, in trei cilindri in linie, cu 12 valve, 112 cp, cu alezaj si cursa de 80 x 66,2 mm. Transmisia e cu totul diferita de orice din industrie, fiind vorba de Yamaha Sport Shift, padela de schimbat viteza cu un ambreiaj auto, intre cinci trepte, cu pinion de marsarier. La origine, cand YXZ a fost lansat, Yamaha a lasat lumea cu gura cascata cu schimbatorul secvential si ambreiajul manual. Acum, a fost supralicitat, adaugandu-se padelele sport shift si ambreiajul automat, considerandu-se cel mai versatil vehicul.
Arctic Cat a dezvoltat de-a lungul vremii un adevarat cult pentru suspensii, indiferent ca vorbim despre ATV-uri, UTV-uri din toate segmentele sau snowmobile, dar daca discutam despre Wildcat, lucrurile stau cu adevarat uimitor. Si in continuare, si-a jucat punctul forte cu abilitate, cooptandu-l pe celebrul pilot si mecanic Robbie Gordon, pentru ca teoria sa se impleteasca adecvat cu practica. A rezultat ceva impresionant: suspensia spate RG PRO are forma unei clavicule, cu o cursa intrebuintata integral si fara efort aparent de-a lungul celor aproape 40 cm. Care cursa se ajuta indeaproape de amortizoare King Racing dubla-rata, cu ajustari ale compresiei si preincarcarii. In fata, Wildcat foloseste amortizoarele King Racing cu bratele duble A-arms avand o cursa de 43 cm. In total, vorbim despre o garda la sol de 30,5 cm.
Yamaha YXZ nu dezamageste pe partea de suspensii, utilizand bare sway de stabilitate si in fata si in spate, in completarea bratelor duble clavicula independente, plus amortizoare FOX 2.5 Podium X2, cu o cursa de 43 cm pe spate si 41 cm in fata, la o garda la sol de 32,7 cm.
In privinta dimensiunilor, Wildcat X Limited are o lungime de 3,25 m, o latime de 1,62 m si o inaltime de 1,7 m, cu un ampatament de 2.41 m. In opinia mea, e un raport frumos, optim, ceea ce creeaza o stabilitate marita. Cantareste 630 kg, fara lichide. Utilizeaza anvelope de 27 inci ITP Ultracross pe jante de 15 inci din aluminiu turnat.
Yamaha vine cu o lungime de 3,12 cm si o latime de 1,62 m, deci pierde nitel din raportul 2:1 lungime latime, ca la Wildcat X, in timp ce inaltimea e mai mare, de 1,83 m iar ampatamentul de 2,3 m. Cantareste cam 705 kg dar cu toate lichidele, ceea ce ar duce la vreo 665-670 kg, cu un rezervor de 35 l. Se plimba pe anvelope tot de 27 inci dar Maxxis MU9 fata si MU10 spate, dar care stau pe jante beadlock Yamaha de 14 inci.
Si in privinta preturilor exista diferenta, in functie de dealeri si distribuitori Arctic Cat Wildcat X Limited 1000 fiind undeva in jur de 24.000 euro, iar Yamaha YXZ1000R SS SE fiind aproximativ 27.000 euro.
Parerea si preferinta mea? Atunci cand vine vorba de side-by-side-uri sportive sau pur sportive, este foarte clar ca e nevoie de ceva experienta consistenta, nu te poti sui intr-un UTV performant, doldora de cai putere, fara sa ai multe ore la activ pe vehicule all-terrain. De aceea nu pot spune ca am o experienta personala in privinta celor doua modele, directa si traita. Dar daca ar fi sa aleg, ei bine, as merge pe mana Wildcat-ului, fara nici o suparare.
Exista trei motive care imi dicteaza alegerea: in primul rand, Arctic Cat reprezinta o prezenta constanta in competitiile sportive la cel mai inalt nivel, unde prin pilotii sai reuseste sa fie in frunte sau intre primii mereu. Atunci cand faci masinarii de acest gen, iar ca bonus, apelezi la pilotii campioni sa-si aduca experienta la bataie, e clar ca e vorba de ceva premium. Asta nu inseamna ca YXZ ar fi mai prejos, stim cu totii ca Yamaha este un brand care iubeste viteza si puterea, tehnologia si manevrabilitatea. Deci chiar fara o experienta competitionala similara AC, putem vorbi despre performanta in ADN-ul companiei.
In al doilea rand, nu din lene sau comoditate, ma infioara nitel ideea de schimbatoare manuale si padele, concepute special “sa se simta spiritul sportiv direct si neafectat”. Poate ma insel, dar ma gandesc la un YXZ care poate fi condus de adevarati specialisti, cu experienta si simt sportiv accentuat. Pare complicat, dar fara activitate in competitii, nu pare cel mai simplu vehicul de condus.
In fine, din ratiuni financiare si de raport calitate/pret, Wildcat X Limited pare varianta ideala. Pur si simplu!
Voi ce parere aveti?