Una dintre marile probleme pentru cei care altfel au asteptat incalzirea vremii pentru a iesi cu motoarele pe strazi o reprezinta tocmai incalzirea, dar incalzirea excesiva, canicula. Si pentru ca pe motocicleta nu ai parte de binefacerile aerului conditionat din automobile, din anumite considerente, sa le zicem tehnice, nu inseamna ca nu exista tot felul de idei mai mult sau mai putin ciudate pentru a-i oferi motociclistului racoarea dupa care tanjeste.
Una dintre cele mai interesante si, deopotriva, ciudate inventii, din categoria “chiar vorbesti serios?” vine de la un mare producator, care recent a patentat un sistem de aer-conditionat pentru motociclete. A fost interceptata prin luna mai documentatia depusa de Honda, in vederea obtinerii unui brevet, avand ca obiect o unitate de aer conditionat, de sine-statatoare, montata pe rezervorul motocicletei.
Tehnic vorbind, nu ar fi tocmai o premiera, deoarece s-au mai vazut tentative de folosire a unor unitati de aer conditionat montate pe rezervor, insa erau mari, grele, ineficiente si, probabil, enervante pentru piloti. In cazul Honda, unitatea apare impachetata intr-o geanta detasabila, prevazuta cu fermoare si compartimente.
Sistemul e conceput sa preia aerul cald (fierbinte, sufocant uneori, nu?) in unitate prin niste deschizaturi si printr-un bloc de gheata depozitat in unitate si cu ajutorul unui ventilator, functionabil pe baza de acumulatori, se sufla aerul rece de pe partea opusa direct spre pilot. Simplu si eficient. Simplu si eficient? Sa zicem, daca ai un furnizor permanent de gheata si nu uiti sa incarci acumulatorii. Evident, daca nu uiti de apa rezultata din gheata topita, folosind-o la un ceai fierbinte, ulterior (care racoreste, cum, nu stiati?)
Nu exista detalii despre puterea de ventilare, despre ce dimensiuni trebuie sa aiba blocul de gheata, cat ar dura pana se topeste, precum si ce crede un pilot obisnuit, in teorie ideea e ciudata, dar functionabila. In anumite limite.
* * *
V-ati mai racorit? OK, trecem la urmatoarea inventie. Vine din Statele Unite si este ceea ce s-ar numi “aer conditionat cu caracter personal”, insa se numeste MiClimate, care vizeaza in primul rand motociclistii, dar si pietonii sau biciclistii sau cine o mai fi.
Sistemul a fost dezvoltat pentru a fi purtat pe o centura speciala sau ceva de genul, cantareste doar 680 de grame, are gauri de aerisire cu directionare variabila, astfel incat curentii de aer (ce meteorologic suna) pot fi indreptati spre orice parte a corpului doreste utilizatorul.
Proiectul dezvoltat in Arizona, Phoenix (asta explica multe, 35-40 de grade inseamna acolo o vreme racoroasa), pe baza unui start-up cu strangere de fonduri publice (pe site-ul Indiegogo), care si-a facut deja suma necesara dezvoltarii si unei eventuale intrari in productie, e cu atat mai interesant cu cat poate sa functioneze si in sens invers, ca un incalzitor in seri reci sau la schimbari bruste de temperaturi. Mai exact, unitatea de aer-conditionat poate raci pana la zece grade Celsius si incalzi cu douazeci de grade. Nu e spectaculos, dar e eficient sa depasesti o pasa proasta intr-un anumit moment.
Dezvoltatorul se lauda ca s-a utilizat tehnologie US Navy, folosita de soldatii care opereaza in medii climatice vitrege si ca MiClimate se alimenteaza la un sistem standard de 12V al motocicletei sau prin acumulatori reincarcabili, cu timp de functionare de 4 ore. De asemenea, exista conexiune Bluetooth, astfel incat sa se poata selecta temperatura dorita in miscare.
Potrivit intentiilor dezvoltatorului (bazat pe ideea si initiativa unui tanar din Singapore), ar urma ca MiClimate sa intre in productie in septembrie 2016 si apoi curand sa fie disponibil pe piata. Planurile au devenit si mai realiste, odata ce s-a strans o suma de bani peste necesarul solicitat initial, deci posibil sa fie chiar devansate operatiunile de productie si comercializare.
***
Si ajungem la un produs, BikeAir, al companiei EntroSys, care exista de foarte multi ani pe piata, vorbim de piata americana si australiana, in primul rand, dar se poate intalni si prin Europa, Japonia si ceva tari din Asia. A aparut prin 2009, apoi a inceput sa fie comercializat pe la sfarsitul lui 2010 si in acest moment lipseste din stocul principalului distribuitor din SUA pana la anul. Pentru restul pietelor nu am gasit prea multe detalii. Si inca ceva, costa “doar” 1.500 de dolari, fara alte taxe, transport si/sau curierat.
Sistemul e inestetic, insa toata lumea ii lauda eficienta. Inclusiv din perspectiva instalarii pe un ATV sau un UTV. Din cauza volumului ocupat, nu e tocmai recomandat pe motociclete de capacitati mici, mai ales pe dirt-bike-uri sub 150cc, ci mai repede e indicat motocicletelor de clasa de la mediu in sus. Sistemul ofera deopotriva racire, incalzire si ventilare, iar toate se intampla sub geaca, in micro-climatul respectiv.
Acest sistem se compune dintr-o unitate compacta A/C si o unitate de furnizare de aer. Unitatea A/C foloseste o tehnologie in stare solida, utilizata de NASA, care reduce dimensiunile unui compresor traditional si e si mai eficient. Deschid o paranteza, ca nu mai rezist: se pare ca NASA a devenit un bazar al tuturor produselor si tehnologiilor diferite de cele de pe piata, altfel nu inteleg. Daca ai un telefon imens, imediat un comerciant ar spune: iti ofer un telefon mic, compact, cu de zece ori mai multe functii, utilizat NASA. Ai o sapa, de lemn, sa zicem, apare comerciantul cu o sapa din metal, care face treaba singura, tehnologie NASA. Ma intreb, daca imi trece prin cap o tehnologie inovatoare, dupa ce imi fac proiectul, sun la NASA sa vad ce oferta e in domeniu? Stie cineva numarul? Au si promotii?
Inapoi, unitatea e compacta, necesita o putere scazuta pentru functionare (racordata la sistemul electric de pe bordul motocicletei) si e foarte fiabila. Normal, NASA. Este eco-friendly, fara a utiliza vreun pic de gaz nociv, cu o amprenta de carbon extrem de scazuta. Super! a strigat hipsterul ecologist. Exista mai multe moduri de presetare, 3 moduri de racire, 3 de incalzire si 3 de ventilatie. Sistemul e operat de catre o unitate de control de la distanta, wireless.
A doua componenta e reprezentata de o vesta usoara, purtata sub echipamentul de protectie. Aerul conditionat generat de unitate e condus la vesta printr-un tub colector instalat la vesta. Mai departe, aerul e distribuit in mod egal pe trunchi, generand un micro-climat confortabil. Tubul se poate conecta si deconecta foarte rapid, pentru cazuri de urgenta.
Unitatea de aer de livrare este o vestă ușor pentru a fi purtat sub echipament de protecție. aer condiționat de la A / C este condus în vestă printr-un colector compact, care este instalat în vestă. Aerul este distribuit în mod egal pe trunchi, generând un micro-climat confortabil sub îmbrăcăminte de protecție. Furtunul este conectat la vesta și la unitatea A / C, cu un mecanism de deconectare rapidă în caz de urgență.
Cum ziceam, arati caraghios, conectat la o geanta pusa pe coada motocicletei si dai senzatia ca ai cu totul alte nevoi, dar din punctul de vedere al eficientei, se pare ca utilizatorii s-au declarat multumiti in corpore. Sa stiti ca purtatul slapilor si a sandalelor cu sosete ar putea oferi aceasi senzatie de racorire, doar observatorii estetici fiind carcotasi.
Iata trei variante de racorire pe motociclete, probabil ca or mai exista si altele, in diferite stadii de dezvoltare sau chiar finalizate. Nu mi-e clar care ar fi varianta optima, as fi curios sa experimentez. Dar ceva-mi spune ca in aceasta privinta, nu a aparut inca ideea salvatoare. Acea IDEE. Probabil ca banal de simpla, dar extrem de eficace si mai ales, ieftina. Sigur, in afara de bataia vantului in viteza, dar pe caldura resimtita ca o uscare cu foehn-ul.