Poate cea mai importanta si grava poveste din industria auto din ultimii ani, care a saturat stirile din ultimele zile a fost cea potrivit careia Volkswagen a trisat in privinta testelor emisiilor de poluanti in Statele Unite ale Americii, implicand peste 11 milioane de autovehicule Volkswagen si Audi intr-un interval de cativa ani. De aceea, nici nu insistam cu detaliile privind intreaga poveste, urmarile acestora sau puncte de vedere asupra situatiei respective.
In domeniul vehiculelor cu doua roti, insa, e interesant de vazut ce efecte vor avea povestea trisarii by VW & Audi Group in privinta constructorului italian de motociclete Ducati, care se stie ca sunt parte din imensul concern, sub umbrela caruia activeaza.
Audi a cumparat Ducati cu cativa ani in urma, in 2012 mai exact, pentru aproximativ 860 milioane de euro (cca. 1,12 miliarde dolari). Este vorba de o gramada de bani, mai cu seama in contextul in care in anul vanzarii-cumpararii, Ducati vanduse doar 40.000 de unitati (anul trecut ajungandu-se la recordul companiei, cu 45.100 motociclete vandute) si confirma faptul ca achizitionarea a fost pe baza de vanitate, pentru posibilitatea de a detine una dintre marcile de motociclete cele mai dorite, nu pentru profit. Si ca o paranteza, este de notorietate faptul ca VW Group detine in portofoliul sau o serie de “bijuterii” deosebite, cum ar fi: Bentley, Bugatti, Porsche sau Lamborghini. De altfel, compania-mama a Ducati, in mod direct, este chiar Automobili Lamborghini S.p.A., care apartine Audi AG la randul sau.
Achizitionarea Ducati a fost condusa de catre Ferdinand Piech, presedintele consiliului de administratie a Volkswagen Group, ulterior CEO in Audi AG, demis de curand de catre rivalii din consiliul de administratie, care a dorit de multa vreme sa includa o divizie de motociclete sub umbrela VW. Cu toate ca, se spune ca tot el ar fi refuzat o preluare a constructorului italian in 1984, de la guvernul italian. Entuziast motociclist, Piech a fost acuzat ca a achizitionat Ducati pentru VW Group in “goana dupa obtinerea de trofee pretioase ca simbol, cu prea putina logica industriala si financiara”, dupa cum declara Reuters un analist al Credit Suisse in 2012, Arndt Ellinghorst, la momentul achizitiei. “Reprezinta un spectacol inutil intre preocuparile si provocarile principale ale VW”, a adaugat acesta.
Chiar daca aparent discrediteaza si chiar jigneste Ducati, o asemenea gandire in sabloane financiare si economice nu e total deplasata, deoarece forta imensa a grupului VW & Audi nu se poate contesta si chiar daca asistam de la o vreme la multe noi lucruri bune ale Ducati, nu se poate spune ca este un aducator de profit zdravan. Iar despre asta este vorba pana la urma, despre profit, dovada ca cei de la VW nu s-au dat inapoi sa insele una dintre cele mai puternice tari ale lumii si sa vanda milioane de unitati neconforme, doar pentru profit.
Care vor fi urmarile acestei povesti necurate, pentru Volkswagen si implicit, pentru Ducati? In toata harmalaia legata de ceea ce a facut Volkswagen, o sumedenie de analisti au facut presupuneri care de care mai apocaliptice. Amenzi de peste 18 miliarde de dolari, care ar fi doar inceputul, deoarece o serie de state au anuntat ca au demarat investigatii despre modelele vandute pe pietele lor (si care probabil ca or sa scoata la suprafata nereguli de acelasi fel), iesirea concernului de pe piata americana, ori chiar de pe mai multe piete, disponibilizari in masa si chiar falimentul, au fost dintre aceste scenarii.
In realitate, sansele de a se intampla asa ceva sunt minime. Desigur, probabil ca vor interveni anumite restrictii si rigori temporare sau se va proceda la o restrangere a activitatii pe anumite piete, in special americana, de asemenea temporara. Dar vorbim de numarul unu mondial in industria de automobile si cel mai probabil scenariu este cel in care va pierde aceasta pozitie. Inca o data, pentru o perioada de timp limitata. Insa despre faliment extrem de putin probabil sa se intample. Avand in vedere implicarea guvernului german in privinta salvarii euro si cat de multi bani s-au pompat in Grecia sau alte state in vederea salvarii de la implozia Uniunii Europene, e putin probabil ca unul dintre pilonii cei mai importanti ai industriei si economiei Germaniei sa fie lasat de izbeliste. Cu siguranta ca se vor gasi resursele si solutiile guvernamentale necesare ca una dintre cele mai mari companii germane, europene si mondiale, sa treaca fara un hop letal peste toate problemele.
Dar noul consiliu de administratie si noul CEO al Volkswagen Group are de aici inainte foarte multa treaba in reconstuirea si redobandirea increderii consumatorilor si mai ales, reconsolidarea vanzarilor de automobile pe pietele afectate. Aceasta presupune si o reconsiderare a portofoliului si de aceea soarta “companiilor-trofee”, precum Ducati, este total nesigura. Si ca sa facem o gluma, seful Porsche, noul CEO al VW group, Matthias Mueller, nu are un renume de iubitor al motocicletelor.
Asadar, va fi Ducati vanduta? Daca da, atunci cui? Si in ce conditii, caci ca orice tranzactie facuta in context de criza, indiferent de forma si cauzele acestei crize, nu apare a fi cea mai buna afacere? E foarte bine stiut faptul ca Mercedes Benz au fost foarte dornici sa achizitioneze Ducati, pana cand au transat situatia cei de la VW. Intre timp, Mercedes Benz s-au reorientat in dorinta lor de a avea o divizie de motociclete si au cumparat alti italieni, pe cei de la MV Agusta. Daca Ducati le-au ramas in gand, mai ales dupa certele evolutii ale companiei din Bologna in multe directii, mai ales in cresterea vanzarilor, ar fi o solutie achizitionarea si canibalizarea unor modele cu cele ale Agusta?
La fel de probabil, Ducati poate avea parte de un cumparator asiatic, interesat sa puna mana pe o marca de un asemenea prestigiu. Iar cand spunem asiatic, ne gandim in special la India si la China. In India, cei de la Ducati tocmai au repatruns in forta si au pus la punct o stufoasa si solida retea de distributie si intentionau sa fabrice modele speciale pentru piata indiana, asa ca nu ar fi vreo surpriza in aceasta directie. In tot cazul, sub orice “umbrela” ar ajunge Ducati, italienii tot vor produce motocicletele pe care le doresc multi, la o calitate fara rabat.
O a treia posibilitate (caci la prima, cea cu Mercedes, am luat in considerare si vreun alt brand solid din industria auto-moto), cea mai nedorita ar fi ca Ducati sa fie preluata de un grup de firme private, asa cum s-a intamplat cu Dainese la sfarsitul anului trecut. In timp ce pana in prezent Dainese pare sa continue sa functioneze asa cum a facut-o si inainte de preluare, nu suntem foarte siguri ca un brand cu o istorie ca cea a Ducati ar trebui sa mearga pe varianta unei preluari de acest fel. Ar urma dezmembrari, stoarcerea de toata utilitatea si in cele din urma o umbra a ceea ce a fost vreodata Ducati. Exista precedente si in Formula 1, pentru conformitatea teoriei.
Asadar, numai timpul si dorinta celor ce vor sa pedepseasca Volkswagen cat mai aspru (nu ca ar fi mai presus de orice vina) ne vor da raspunsul si la intrebarea noastra “ce se va alege de Ducati pe viitor?”.