Acasă > Stiri  >  Despre ineditul UTV Transporter, bizarul SnoPed si o frumusete Yamaha

Despre ineditul UTV Transporter, bizarul SnoPed si o frumusete Yamaha

6 minute
Despre ineditul UTV Transporter, bizarul SnoPed si o frumusete Yamaha

Nord-americanii au avut din 1994 un serial TV intins pe 4 sezoane, numit The Magic School Bus. Acel autobuz magic avea abilitatea de a-si transporta pasgerii in tot felul de locuri inedite, unde aveau parte de lectii din stiinte. Nu, nu despre seriale de animatie pentru copii ne ocupam aici, fireste, dar daca vedeti acest autobuz de scoala, nu vad de ce nu l-ati numi magic, el avand abilitatea de a ne arata stiintific cum se poate transforma in ceva foarte util.

12960032_1720985761511457_194467109_n

E drept, pe plaiurile noastre cele mioritice, insitutia autobuzului galben scolar nu exista si avem cunostinta de ea doar prin intermediul filmelor, serialelor si documentarelor venite dincolo de Atlantic, dar cred ca sunt prea putini care sa nu recunoasca imediat celebrul autobuz de scoala.

Dar sincer, incarcandu-l cu pana la patru vehicule off-road (in cazul nostru patru UTV-uri), cat de frumos e sa poti sa te duci in locuri inedite si sa te plimbi extrem prin natura? Si eventual sa iei si lectii din diferite stiinte? O mare bila alba pentru acest UTV Transporter Ex-School Bus!

*

Cand am vazut imaginea acestui vehicul am avut un dublu soc (urmat imediat de un ras sanatos): in prima faza, am crezut ca e un hot care fiind pe un snow-bike, a reusit sa fure o plasma si s-o ia la sanatoasa prin zapada, apoi am focalizat, dar n-am inteles care ar fi distractia sa calaresti un obiect care aduce destul de mult cu un calorifer care poate sa lumineze.

5589_1600

Lumea design-ului se misca foarte repede si in diverse directii, dintre care unele de-a dreptul stranii. Daca in multe domenii, lucrurile sunt azi la moda, maine nu, in lumea powersport-urilor de iarna timpul se masoara in continuare in ere geologice, snowmobilele arata aproximativ la fel ca si atunci cand au fost imaginate si realizate prima oara.

joey-ruiter-snoped-3-768x576

Ei bine, chiar si aceasta lume primordiala, se mai intampla lucruri bizare. E, daca in privinta snow-bike-urilor lucrurile au prins contur de relativ putina vreme si oricum exista o baza solida, in privinta acestui asa-numit Snoped (jumatate snowmobil – sau chiar snow-bike – jumatate moped), chiar nu stiu cum s-a intamplat.

Infatisarea radicala si ciudata a acestui concept, reprezinta munca unui designer din Michigan SUA, Joey Ruiter, care a imaginat pur si simplu o noua forma de vehicul de iarna. Sincer, l-as vedea pe o planeta pustie, intr-unul din filmele seriei Star Wars, dar si asa mi-as pune intrebarea daca ar fi ok sa fie condus de o fiinta umanoida. Cred cu tarie ca e vorba de un vehicul destinat strict unei distractii (pe care n-o inteleg, dar sunt batran, deci am un alibi), caci nu e vorba de stabilitate si nici de prea multa agilitate. Luati-o pe o partie, cu un calorifer intre picioare si sa va aud dupa aia vorbind despre stabilitate si agilitate. Ma rog…

Potrivit creatorului Ruiter, Snoped a fost construit de un anume Jeff Long, folosind elemente usoare de aluminiu care ii alcatuiesc asa-zisul carenaj. In fata Snopedului a fost montat un far cu LED pe toata inaltimea vehiculului, adapostit de un grilaj care mi-a sugerat acel calorifer de care tot vorbesc. Partea din spate e tipica unui scuter de mici dimensiuni, cu saua pilotului intr-o postura joasa de cafe-racer.

chrysler-sno-runner-1

Dimensiunile sunt ciudate: o lungime de peste 180 cm, in timp ce latimea e doar de 15,2 cm. Si ce frapeaza e faptul ca nu are absolut nimic aerodinamic. Snoped a fost construit in jurul unui snowmobil 1980 Chrysler Sno-runner, destul de la moda la vremea respectiva, cand snowmobilele aratau cam asa:

150107434_82_br250_2

La acel sno-runner s-a pus un motor monocilindric de 90cc, iar starter-ul a fost integrat sub saua pilotului. Vrei asa ceva? Ghinion, cel putin in acest moment acesta reprezinta doar un concept. Dar oricum, daca vrei asa ceva, poate-mi si explici de ce, ca zau daca inteleg ce e distractiv sa te plimbi pe un calorifer.

*

Hai sa inchei si cu ceva frumos. Cel mai nou venit model de motocicleta customizata din seria globala Yamaha’s Yard Built, programul de reinterpretare a modelelor Yamaha se numeste XSR700 Tracker si vine de la Bunker Customs, din Turcia, adica fratii Can si Mert Uzer.

Dennis Chung, editorialist la motorcycle.com a numit absenta modelului Yamaha XSR700 de pe piata americana direct o mare rusine, in ciuda existentei fratelui mai mare XSR900. Asa ca daca vreun nord-american tanjeste dupa un FZ-07 retro roadster (sau MT-07, pe la noi), va putea sa se duca sa si-l achizitioneze din Europa si poate sa dea cu nasul si de acest XSR700 by Bunker Customs, un model usor scrambler-izat.

042616-yard-built-yamaha-xsr700-3

Fratii Uzer au intrat in febra reinterpretarii specifice programului si au imbunatatit manual carenajele laterale, aripile fata si spate, saua, precum si protectiile radiatorului si rezervorului (cu o folie de 2 mm din aluminiu). In cazul acestei folii de protectie peste rezervor, aceasta a fost imbinata cu capacele rezervorului cu o tija din aluminiu, slefuita si nevopsita, care ii da o imagine de ansamblu mai aparte, mai independenta.

Am vorbit de scrambler-izare, deci elementul off-road trebuie sa fie prezent, nu? Ei bine, cei doi Uzer au crescut garda la sol de la 5,5 la 7,9 inci (13,97 cm la 20 cm!), au inlocuit rotile turnate de 17 inci cu roti cu spite de 19 inci, imprumutate de la Yamaha Super Tenere, au pus la punct un sistem de evacuare mai mare in stil scrambler. De asemenea, furca a fost inlocuita cu una inversata ce echipeaza modelul de 900, iar cursa suspensiei a fost marita cu 0,6 cm. In fine, orientarea off-road mai e data si de ghidonul Renthal, care ofera in ansamblu pilotului o pozitie de echitatie specifica, data si de ridicarea seii cu cca. 6 cm, utilizand o extensie tip bolt, care poate fi montata pe orice model XSR700, de altfel.

042616-yard-built-yamaha-xsr700-detail-3

Un far nou, care copiaza farul de pe notoriul Ducati Scrambler completeaza imaginea de exceptie a acestui model. Bunker Customs ofera si cateva accesorii optionale Yamaha, precum scarite, manete de frana si ambreiaj.

042616-yard-built-yamaha-xsr700-6

Aici apare cel mai interesant aspect: Bunker Customs Yard Built Yamaha XSR700 va fi unicat, insa exact ca la celelalte modele din programul Yard Built, anumite componente reprezentative ar putea fi oferite de Yamaha pe viitor sub forma unui kit. Asa ca, daca v-a impresionat, nu va ramane decat sa sperati in aparitia cat de curand a acestui kit, pentru a scuti un drum pana in Turcia. Afara de faptul ca vreti sa-i cunoasteti personal pe cei doi frati Uzer din Istambul. Insa mare atentie, in afara de tot mai desele atentate din Turcia, va paste alt pericol: sa deveniti dependenti de ceea ce ofera Bunker Customs.