Lunile martie si aprilie ale fiecarui an raman de referinta in vanzarea de motociclete, peste tot, in lume. De fapt, peste tot in emisfera nordica, acolo unde vine primavara sau orice forma hibrida de anotimp o fi, in realitate.
Nu am nimic in mod special cu India, insa uitandu-ma pe niste statistici si rapoarte, m-a luat cu ameteala ce s-a intamplat in luna martie in acea parte a lumii. E adevarat, acolo exista si produc cei mai mari constructori de vehicule pe doua roti din lume, giganti precum Bajaj, Hero, TVS, ba chiar si Eicher Motors (cei care detin brandul Royal Enfield). Si acolo au o piata strasnica de desfacere si marii constructori japonezi.
S-o luam pe rand. Hero Motor Corp, liderul mondial in producerea de motociclete, a anuntat ca in luna martie 2016 a inregistrat o crestere a vanzarilor cu 14 procente fata de luna martie a anului trecut. Si un moment, in cazul Hero vorbim de o crestere de la cateva sute de mii de unitati, la alte sute de mii de unitati. Mai exact, anul trecut in martie s-au inregistrat 531.750 de unitati vandute, iar in luna martie anul acesta au depasit 600.000 de unitati (606.542, mai exact). Vedetele au ramas aceleasi Splendor, Passion si HF Deluxe, la care se adauga si mai recentele Super Splendor si Glamour, ca motociclete, in timp ce Maestro Edge si Duet domina sectorul scutere. Mai indulcim un pic nota, adaugand ca din cele sase sute mii unitati vandute, o parte au luat calea exportului, in vreo 30 de tari din Asia, Africa, precum si America Centrala si de Sud. Dar si asa, 600.000 unitati intr-o singura luna, e urias, e gigantic, e colosal…
Bajaj Auto Limited anunta o luna martie 2016 impresionanta, cu o crestere de 26% fata de aceeasi luna a anului trecut. “Noroc” ca in cazul lor, unitatile vandute au depasit doar putin borna 250 mii (adica 264.249 unitati vandute). Pe bune, pare putin fata de liderii Hero, dar e vorba si aici de 264 mii unitati vandute intr-o luna! V15, Pulsar, Avenger se numesc modelele cele mai cautate (in versiuni diferite de motorizare). Bajaj era al saselea producator mondial si al patrulea din India, sa ne intelegem.
Nu ca numar de unitati vandute, ci ca volumul crescut de vanzari, Royal Enfield ar fi liderul din India (e drept, nu am gasit inca date despre TVS sau Mahindra), baietii de la Eicher Motors laudandu-se cu o crestere de 52 de procente in luna trecuta fata de martie 2015! Si trebuie tinut cont de faptul ca marea vedeta trambitata, pregatita, anuntata, spionata (sa completeze cu adjective cine mai doreste) Himalayan nu a intrat in socoteli, baietii lui Siddartha Lal s-au bazat pe Classic 350, in cea mai mare parte. Nu a fost vorba de cifre demente ca mai sus, insa Royal Enfield a inregistrat un numar de 51.320 unitati vandute sau exportate in martie 2016, fata de 33.679 unitati in martie 2015.
India Yamaha Motor Pvt Ltd vine cu un raport financiar si de vanzari impresionant, la randul sau, inregistrand in luna martie 2016 o crestere a unitatilor vandute (60.032) cu 44 de procente mai mult decat in martie 2015. Nu exista sau nu am gasit o situatie cu cele mai bine vandute modele Yamaha, insa probabil ca e vorba de YZF-R15, R1 si R3, precum si de Fazer.
As fi vrut sa gasesc ceva exact si despre Honda, in cifre ma refer, insa nu am gasit decat tangential ca TVS si Hero se lupta aprig pentru locul doi in privinta vanzarii de scutere, intr-un sector in care Honda India (sau cum s-o numi) ramane tata lor! Probabil ca o fi vorba si acolo de cateva zeci de mii de scutere vandute in martie 2016, la care mai adaugam si “cateva” motociclete si iar ma ia cu inima.
Acum probabil ca e mai clar de ce ma mai opresc din cand in cand asupra industriei moto din India, chiar daca nu avem aproape nici o legatura cu zona respectiva. Periodic e interesant de vazut ce e pe acolo. De exemplu, sa ne amintim de Ducati. Compania italiana a inceput anul intr-o frenezie si exaltare ce a durat ceva vreme, anuntand cifrele record ale vanzarilor in 2015. Probabil ca in sediul din Bologna mai exista cativa exaltati care mai deschid o sticla de sampanie si acum, cand isi reamintesc de marele succes. Si in realitate, ce au realizat? Au vandut in 2015, in toata lumea 54.000 unitati. Ia vezi mai sus, Royal Enfield, cotat ca un producator modest intre gigantii indieni, a reusit sa vanda aproape 52.000 de unitati. Intr-o luna! Si cu un lineup bazat pe modele prafuite, care n-au mai fost innoite de ceva vreme (exceptie facand Continental GT, nu la foarte mare cautare in India si Himalayan, de care am zis ca n-a inceput vanzarile). Si Ducati e unul dintre importantii producatori de top in Europa, nu? Si chiar raportat la BMW sau KTM, tot nu ies bine europenii. Da, bine, o sa se spuna “da, dar indienii sunt + 1 miliard, fac motoare nu asa calitative si in orice caz, sunt la numar”. Exact. Ceea ce au realizat producatorii europeni abia cand le-a ajuns cutitul crizei la os, pana atunci nu i-au interesat pietele emergente. In orice caz, cand motociclistul din tine se bucura cand vede statistici despre cresterea de la an la an a numarului de motociclete vandute la nivel mondial, sa realizeze ca umarul il pun indienii si cei din Asia, in primul rand.