Daca exista un avantaj de necontestat al soferilor de automobile fata de motociclisti sau utilizatorii de vehicule off-road de genul ATV-urilor, acesta il reprezinta usurinta de a manevra un dispozitiv GSP in timpul condusului. Pentru motociclisti si atv-isti, optiunile sunt putine si relativ anevoioase, nefiind numai problema actionarii pe device-ul GPS cu manusi, dar fiind deasemenea nevoie de un ecran mai luminos decat ceea ce exista pe bord, capabil de asemenea sa fie rezistent la ploaie, vibratii, zguduituri si alte inconveniente.
Aici intervin dispozitivele noi produse de Garmin, destinate sa ajute in primul rand motociclistii, insa din descrierea acestora o sa vedeti cat de utile sunt si in privinta utilizarii lor de catre posesorii de ATV-uri si vehicule side-by-side (desi in acest din urma caz, exista o libertate de miscare mai mare, apropiata de cea a soferilor de automobile). Acestea sunt Zumo 395LM si Zumo 595LM, dotate cu noul software Garmin Adventurous Routing, denumire care deja da cateva indicii despre orientarea si utilizarea acestora. Mai exact, in afara drumurilor principale, un GPS obisnuit se rezuma la a oferi relativ putine informatii despre drumurile secundare si cele neasfaltate, in general distanta dintre punctul A si B.
Garmin Adventurous Routing ofera posibilitatea de a stabili rute alternative si intortocheate, nu neaparat cu calcularea distantei cea mai mica intre doua puncte, indiferent de natura drumului respectiv. Si aici intervine frumusetea si caracterul inovator al aplicatiei: pilotul va fi notificat despre o serie de aspecte legate de drumul ales, curbele viitoare si gradul lor de dificultate, nivelul de elevatie si modalitatea de crestere/descrestere a acesteia (coborare/urcare lina sau in varf de ac, de exemplu), existenta camerelor de supraveghere, a trecerilor peste cai ferate sau treceri de animale salbatice/domestice, plus o serie de alte tipuri de alerte, foarte utile. De exemplu, in SUA, obligativitatea purtarii castii de protectie a motociclistilor pe drumurile publice exista in unele state, in timp ce in altele nu mai este obligatoriu. Ei bine, Zumo va alerta inclusiv regimul castii de protectie, atunci cand se traverseaza frontierele altui stat.
De asemenea, daca ti-ai proiectat o plimbare pe drumuri laturalnice, dincolo de zbuciumul cotidian, iar excursia in aer liber pe doua (trei sau patru) roti o vrei in compania muzicii preferate, ei bine, ambele modele Zumo permit posibilitatea controlarii muzicii si mass-media de la un smartphone sau MP3 player compatibil.
„Foarte interesant la noile modele Zumo este faptul ca sunt concepute special pentru a gasi acele serpentine aventuroase sau drumuri desfundate dupa care pilotii se sportive, cruisere, adventure sau chiar off-road, tanjesc de obicei” a declarat Dan Bartel, vicepresedintele diviziei de vanzari globale a Garmin. „Capacitatea de a reda in stream muzica Spotify, va spori in fiecare cursa placerea si distractia de a pilota”, a completat Bartel.
Ideea de baza a Garmin a fost de a oferi alternative aventuroase, insa in conditii de deplina siguranta. De aceea atunci cand ai optiunea de a parasi o autostrada lunga si obositoare, cu un decor neschimbat pe multi kilometri (desigur, nu vorbeam despre Romania in cazul sintagmei „autostrada lunga”, v-ati dat seama), in favoarea unui drum laturalnic, abordarea lui va fi facuta in deplina cunostinta de cauza, cu receptionarea a tot soiul de alerte diferite, cu privire la drumul ales. In timpul acesta, Zumo 595 LM se va conecta cu device-urile care pot reda muzica in casti, ori direct in casca de protectie, daca e dotata cu dispozitive speciale (evident, vandute separat).
Primesti un telefon sau vrei sa suni pe cineva? Nimic mai simplu, prin intermediul dispozitivelor poti realiza convorbirile respective, fara a lua mainile de pe ghidon. De asemenea, comunicatiile dintre mai multi rideri aflati angrenati in aceeasi aventura se pot desfasura de minune prin intermediul dispozitivelor Zumo.
Zumo 595 se poate asocia perfect cu aplicatia instalata in prealabil pe un smartphone, oferind o serie de informatii si date importante cu privire la navigare, precum o situatie in timp real a starii meteo sau a traficului, dar si poate afisa diverse texte sau notificari cu privire la alte aspecte, in functie de adaptarea lor la software, insa pe baza unor abonamente extra. Functia LiveTrack ajuta de asemenea pilotul sa-si depisteze prietenii si cunoscutii din trafic, corelativ cu posibilitatea de a fi localizat.
Noile navigatoare pentru motociclisti ofera un design robust si foarte rezistent la intemperii meteo, dar si la vaporii de combustibil, raze ultraviolete sau vibratii. Zumo 395LM ofera un touchscreen de 4,3 inci, in timp ce 595L ofera unul mai mare, de 5 inci, ambele cu transreflectie si posibilitate de vizualizare indiferent de intensitatea luminii soarelui, oferind o vizibilitate extrem de imbunatatita. Garmin ofera un sistem updatat permanent de harti ale Americii de Nord, cu o serie imensa de puncte de interes, inclusiv service-uri sau dealeri de piese, accesorii si echipamente, alaturi de obisnuitele benzinarii, restaurante sau obiective turistice. De asemenea, Zumo are posibilitatea de a prelua datele specifice ale interventiilor la service, cu optiunea de stocare, avand ca finalitate o istorie a interventiilor, foarte utila.
Garmin ofera o serie de alte componente, vandute separat, care sunt adaptabile la aceste navigatoare, oferind identificarea camerelor de supraveghere, ori de monitorizare a presiunii in pneuri.
Zumo 395LM sunt vandute la un pret sugerat de retail de 600 dolari, in timp ce Zumo 595LM costa 900 de dolari si vor fi disponibile din luna aprilie. Nu sunt, deci, ieftine insa atunci cand situatia o cere, devenind necesare, atunci vorbim de o investitie inteligenta.
Da, Garmin ne-a dezumflat cu optiunea exclusiva a hartilor continentului nord-american, posibil sa ramana asa (desi o miscare foarte inteligenta ar fi si realizarea unui patch cu harta Europei), insa cand sa inchid aceasta postare, am zarit ceva interesant si in aceeasi nota, de data asta cu optiune si pentru Europa.
TomTom, o companie olandeza cu sediul in Amsterdam, care s-a specializat de-a lungul vremii in sisteme de navigare specializate pentru motociclisti, printre altele, a lansat un dispozitiv care celebreaza 10 ani de productie in domeniu, denumit TomTom RIDER 410 biking SatNav.
Plecand de la premisa ca Google Maps are o acoperire exceptionala si arata cam totul, insa nu ofera intotdeauna solutii atractive si distractive pentru motociclisti, TomTom ofera o solutie alternativa, furnizand o gama de 100 dintre cele mai palpitante trasee din Europa, preinstalata pe dispozitiv.
Cel mai interesant aspect al gadget-ului e ca seamana ca utilizare primara cu Zumo, adica permite motociclistilor gasirea si selectarea drumurilor care le face viata mai palpitanta, evitand lungi si plictisitoare trasee drepte (oferite in principal de autostrazi, of autostrazile noastre, iar mi-am amintit) si cat de greu doresc sa fie drumul. Potrivit TomTom, un pilot poate selecta trei nivele de denivelari si salbaticie, insa nu sunt convins ca am inteles in totalitate cum functioneaza acestea. Insa cu siguranta, pare ceva ce merita incercat. De altfel, cei de la Motofire au incercat o versiune limitata, Rider 40, si se vede in video cum ar functiona.
In variantele oferite (in afara de acest TomTom 410 ce va fi lansat in curand), exista aceasta versiune Rider 40, care ofera atat Lifetime Maps of Western Europe, cat si Lifetime TomTom Traffic, la pretul de 279 lire sterline, TomTom 400 dotat cu hartile Lifetime Maps of Europe, Lifetime TomTom Traffic si harti cu camerele de supraveghere Lifetime Speed Cameras, precum si Premium Pack TomTom Traffic care are fata de varianta de baza un kit de instalare pe motocicleta, un dispozitiv anti-furt si o cutie de protectie, care se vinde cu 400 lire sterline.
Aceste dispozitive oferite de TomTom nu au tehnologia avansata a dispozitivelor Zumo, cu posibilitatea de accesare a touchscreen-ului cu manusa, dar au hartile Europei. Nu le poti avea pe toate, stiu, dar cand oare se va intampla asta?