Pentru ca unii dintre voi isi pun la treaba ATV-ul inclusiv in sezonul rece, dorim sa va reamintim cateva practici generale legate de intretinerea vehiculelor 4×4 off road in aceasta perioada a anului.
Fiecarui posesor de ATV / SXS ii sta in putere sa prelungeasca „viata” componentelor principale, precum si a garantiei (in cazul in care ea exista). Fie ca esti un pilot proaspat initiat pe drumuri off road, fie ca esti un veteran al sporturilor extreme cu ATV-uri, trebuie sa raspunzi la intrebarea: CUM LUPTA UN RIDER DE ATV CU TEMPERATURILE SCAZUTE?
In primul rand, nu se recomanda spalarea ATV-ului pe timp de iarna, exceptand situatii speciale. Daca totusi intreprinzi aceasta activitate, pentru a preveni riscul mare de inghet, este esential sa ai la dispozitie un spatiu inchis, relativ incalzit (pentru uscare optima), apa calda si solutie de curatare neabraziva.
Daca unele componente sunt inghetate sau blocate, nu forta vehiculul! Exista riscul degradarii sau chiar ruperii lor la inghet. Sunt predispuse cu precadere componentele din plastic.
Inainte de a parca un ATV este preferabil sa indepartezi zapada de pe el. Manusile si o perie pot fi folositoare.
Evita condensarea si umezeala in rezervorul de combustibil! Cum? Mentinandu-l plin!
Multe ATV-uri au un capac de rezervor ventilat, iar altele un tub de ventilare pe capacul rezervorului – ambele servesc la egalizarea presiunii din rezervor. Daca tubul ingheata, se opreste fluxul de combustibil.
In cazul filtrului de aer, va reamintim doar ca ar fi bine sa il verificati periodic pentru o performanta optima.
Evita inghetarea apei mai ales in zona compartimentului cutiei de viteze CVT!
Garniturile pot fi unse cu produse speciale pentru temperaturi reduse. ATV-urile moderne au garniturile unse, asa ca daca puneti vaselina noua, cea veche peste care s-a acumulat murdaria trebuie indepartata. Momentul ideal pentru a intreprinde aceasta masura de intretinere a ATV-ului din dotare este dupa o tura / cursa mai serioasa intrucat zapada poate sa camufleze murdaria.
Anvelopele ATV-ului. Rularea la temperaturi mici si altitudinea pot sa modifice presiunea din cauciucurile ATV-ului / side-by-side-ului. Nu uita sa verifici presiunea inainte de a porni pe traseu!
Riderii de ATV-uri echipate cu sisteme EFI sunt favorizati pe timp de iarna datorita pornirii usoare si a performantei in ciuda temperaturilor scazute. In schimb, pentru modelele cu carburator este necesar putin tuning in scopul imbunatatirii performantelor in sezonul friguros. O buna practica o reprezinta, in orice caz, mentinerea motorului in relanti si evitarea plecarii imediate.
Pe piata poti descoperi produse destinate ATV-urilor pe injectie cu rol in curatarea sistemului de alimentare in timp ce motorul ruleaza. Sub nicio forma nu utiliza produse pentru automobile; pot duce la avarierea sistemului de alimentare al ATV-ului!
Sistemele de racire. Masuri de intretinere:
– Verificati ca antigelul ATV-ului sa aiba un nivel corespunzator.
– antigelul trebuie schimbat la 2 ani, maxim.
– pilotarea iarna poate cauza supraincalzirea daca radiatorul este inghetat sau blocat de stratul de zapada. – – – poti mentine motorul rece daca pastrezi radiatorul curat pentru a facilita un flux de aer optim.
Sistemele de ungere. Uleiurile speciale de iarna, de regula indicate prin litera „W” (Winter) au o vascozitate si o arie de temperatura de operare corespunzatoare. Uleiurile sintetice au vascozitate si o raza de temperatura mai bune in comparativ cu uleiurile minerale. Daca nu esti sigur ce tip de ulei sa folosesti, poti intreba dealer-ul de ATV / SXS sau poti verifica manualul vehiculului!
In cadrul retelei de service-uri ATVRom , tehnicieni cu experienta asigura servicii de intretinere si reparatii