Majoritatea motocicletelor au un sistem de actionare a lantului final. Acest sistem compus din lant si pinioane este predispus uzurii in timp si necesita întretinere pe intreaga durata de viata a motocicletei tale. Designul si puterea motocicletei, mentenanta periodica efectuata pe lant si calitatea initiala a pieselor determina longevitatea lantului respectiv. Ce fel de întretinere se impune pentru lant si cand ar trebui sa o faci? Hai sa aflam!
Curatare si lubrifiere
Cei mai importanti pasi pentru intretinerea lantului motocicletei tale consta in curatare si lubrifiere. Un lubrifiant de lant bun va pastra coroziunea la distanta.
Sunt cativa factori de care trebuie sa tii cont: stilul de riding, conditiile de vreme si încarcatura, astfel incat lantul necesita verificare la fiecare 500-1.000 de km parcursi pentru a sesiza din timp semnele de uzura, nivelul corect de „deformare“ si daca este lubrifiere suficienta.
Ori de câte ori efectuezi operatiunea de lubrifiere, poti verifica imediat slabirea lantului. Cand achizitionezi o motocicleta noua, este indicat sa consulti manualul proprietarului pentru a afla ce metoda sa utilizezi. Uneori va trebui sa verifici tensiunea lantului cu vehiculul pe suport, si alteori cu un pilot pe ea. Informatii gasesti in manualul utilizatorului.
Pastrarea lantului la etanseitatea corecta ii va prelungi durata de viata. Este preferabil sa ai un lant mai slabit decât unul prea strans, deoarece o tensiune prea mare poate purta uzura pe pinionul de arbore, care, la randul sau, poate duce la deteriorarea sigiliului pinionului.Pentru ca fiecare model de motocicleta este diferit, se recomanda sa consulti manualul utilizatorului pentru procedura de reglare a lantului.
In cazul în care lantul motocicletei trebuie ajustat, exista o multime de metode pentru a te asigura ca roata din spate este aliniata corect cu restul vehiculului.
Verificarea jocului. In ghidul utilizatorului vei gasi informatii referitoare la jocul corect al lantului (la modelele de strada este de aproape 3 cm). Dupa fiecare verificare, trebuie sa te convingi ca este in parametri. Repeta operatiunea pe mai multe portiuni ale lantului, pentru a evita o deformare inegala. Atunci cand într-un loc lantul este mai strans si in alta parte mai slab, automat va trebui sa-l schimbi. E bine sa ai la indemana doua chei si manualul daca lantul trebuie doar ajustat. Sistemul de strangere/slabire a lantului este diferit de la o motocicleta la alta, in schimb functioneaza dupa acelasi principiu si anume ca axul-spate se misca înainte-inapoi.
Cand verifici lantul, e important sa urmaresti ca dintii pinioanelor sa nu fie deformati.
Lantul trebuie curatat de pete de murdarie inainte de a fi uns. Uzura, uleiul si praful creeaza o masa pastoasa cu efect coroziv si reduc durata de viata a lantului. De asemenea, un lant uscat si curat favorizeaza o distributie mai buna a spray-ului de lant.
Daca motocicleta ta are doar cric lateral, ti-ar fi util sa ai in garaj un stand de asamblare. O data ce vehiculul e urcat pe stand, vei outea invarti roata si curata lantul. Apoi poti pulveriza produsul de curatare. La final, trebuie sa cureti zalele cu ajutorul unei perii speciale. Nu te sfatuim sa utilizezi o perie de sarma intrucat poate strica inelele de etansare dintre zale, fapt ce va conduce inevitabil la scurgeri de vaselina, iar lantul se va uza puternic. La final, pentru a indeparta orice murdarie ramasa sterge lantul cu ajutorul unei carpe fara scame acordand atentie sporita zonelor dificile.
Dupa curatarea lantului, cand acesta s-a uscat, poti trece la urmatorul pas: ungerea lui cu spray special. Pulverizarea cu spray trebuie facuta doar in interiorul lantului pentru a distribui vaselina în mod optim. Nu in ultimul rand, ai rabdare sa actioneze solventii. In cazul in care ai intreprins un drum mai lung si a plouat, lantul trebuie uns imediat ce ai ajuns acasa.
Daca ai nevoie de lucrari de service, accesorii moto sau componente moto, nu ezita sa ne contactezi!