Atunci cand un tip specializat in a lua niste lucruri care nu-i apartin de la altcineva, adica hot, iti da niste sfaturi cum sa te feresti de acel tip de furturi, e cel mai bine sa casti urechile, caci e cel mai pertinent sfat pe care il poti primi. Iar daca e vorba de un hot de motociclete, sa fim ochi si urechi (mai ales ochi, aici), caci lucrurile pe care le spune sunt destul de adevarate si “traite”.
E adevarat ca e vorba de un hot englez, care si-a facut in ultimii ani veacul prin Londra furand motociclete, e adevarat ca nu se poate compara numarul motocicletelor din Regatul Unit cu cel din Romania, e adevarat ca politia chiar are un grad mai ridicat de eficienta in privinta furturilor auto-moto, dar si asa, ramane interesant ce are de spus omul.
Sub anonimat, el a avut ocazia de a da cateva sfaturi via site-ul motorbikewriter.com, site australian de felul sau, dar aceste sfaturi interesante sunt valabile pentru orice detinator de motocicleta din lume. “Plictiseala a fost unul dintre principalele mele motive pentru care m-am apucat de furtul de motociclete de cand eram adolescent, insa desigur rapid au intrat in joc sumele de bani primite pentru vanzarea pieselor”, isi face prezentarea hotul nostru.
Primele motociclete care atrag atentia sunt cele care nu sunt legate de ceva solid. Iar zonele de parcare, de obicei nu ofera o astfel de optiune. De aceea, recent a avut loc chiar in Londra un protest pasnic (in 6 noiembrie), ca sa atraga atentia autoritatilor pentru lipsa unor locuri sigure de parcare si obiecte solide pentru ancorarea motocicletelor. Desigur, o fita, caci in Romania lipsesc in primul rand locurile de parcare, abia apoi ridici problema de siguranta si dotare. Dar e o alta discutie.
Daca se blocheaza rotile, chiar si ambele, dar nu se realizeaza o ancorare, spune mai departe hotul, caci de multe ori, cei care fura nu pleaca in saua motocicletei, ci o iau cu totul si o transporta in dube anonime. Asa a fost si cazul furtului unui prototip realizat de Victory si cu care intentionau sa participe la o competitie importanta. Si-au lasat prototipul expus, in fata sediului companiei, considerand ca aceasta expunere va fi deajuns sa sperie hotii. Ei bine, nu s-au speriat, iar cand au fost gasiti, apucasera sa dezmembreze partial motocicleta. Asta e o alta discutie: nu e necesar sa fie expusa sau lasata intr-un loc luminat, public si circulat, imaginatia hotilor fiind de multe ori mai presus inclusiv de spiritul civic.
Hotul reformat a mai sugerat o solutie, care la noi (si in multe alte locuri) nu prea isi gaseste utilitatea. Exista in Marea Britanie o companie de asigurari de nisa, Carole Nash, special pentru motociclisti. Aceasta companie are optiunea subsecventa incheierii unei polite de asigurare de a furniza niste markeri speciali, invizibili, care codeaza rapid ADN-ul hotului, astfel incat daca se gaseste motocicleta furata, politia poate identifica si autorul furtului. Da, ati ghicit, cam multe daca-uri. De multe ori, motocicleta e dezmembrata si sunt livrate piesele separat. Lucrurile se intampla intr-un lant de indivizi, iar depistarea unei amprente invizibile, devine la un moment dat, daca nu imposibila, macar inutila.
In orice caz, iata care sunt sfaturile pe care anonimul hot in retragere le ofera proprietarilor de motociclete pentru a preveni furtul de motociclete:
- Chiar daca exista modele cu sisteme de alarma, e intotdeauna de preferata achizitionarea unui lant solid, securizat, cu care motocicleta sa fie prinsa de un obiect fix si zdravan;
- Utilizati un disc de blocare cu o coarda reminder (ca sa nu plecati cu el montat, din greseala);
- Daca exista un sistem de blocare a ghidonului, utilizati-l cu incredere;
- Nu exista in practica “zona sigura”, nici macar in propriul garaj, in spatele unei porti incuiate, intr-o zona foarte circulata, asa ca e necesara blocarea dupa indicatiile de mai sus;
- Puteti sa scoateti o bujie, o siguranta, ceva sau folositi un dispozitiv de imobilizare;
- Zonele ideale pentru hoti sunt parcarile din centrele comerciale (cele sub-/supraterane), mai ales daca nu sunt pazite si platite – desi de multe ori, platesti doar pentru parcare, nu sa-ti fie si pazit vehiculul – sau trenurile;
- In general, cautati parcarile inchise, cu o singura, maxim doua iesiri, in detrimentul parcarilor deschise;
- Daca nu aveti alternativa fata de parcarea deschisa, incercati sa o plasati undeva unde sa o puteti supraveghea sau exista camere de securitate, la lumina;
- Cand sunteti in grup, parcati motocicletele impreuna;
- Cand parcati, urmariti cu privirea imprejurimile pentru a depista autoutilitare sau camionete suspecte, cu stickere care nu sunt notorii si cautati in caz afirmativ, alt loc de parcare;
- Incercati sa acoperiti cumva brand-ul, sa folositi o husa sau in orice caz, sa nu apara la prima vedere motocicleta scumpa cu care ati venit; brand-urile scumpe atrag mai mult, in special pentru piese;
- Nu va zgarciti la cumpararea unui sistem tracking prin GPS, poate ajuta sa depisteze motocicleta chiar si imediat dupa ce a fost furata si inainte de a intra la dezmembrare;
- Daca aveti posibilitatea, langa casa, acolo unde ati parcat motocicleta, instalati un senzor de lumina si miscare.
Sigur ca multe dintre aceste sfaturi sunt logice si de bun simt, insa de multe ori (cam de 106 milioane de lire sterline pe an, in Marea Britanie) sunt neglijate. Raporturile sunt mult micsorate concret, in tara noastra, insa nu inseamna ca nu sunt furate si aici. Mult succes.