Despre secretele pilotarii prin noroi. Mud riding extrem – tot ce trebuie sa stii!
Emotia pilotarii prin zone cu noroi adanc este o adevarata placere pentru cei mai entuziasti dintre rideri, asa ca daca te incumeti mai ales la o intrecere, este imperativ sa fii bine echipat. Siguranta trebuie sa primeze, iar sfaturile expertilor sunt de mare folos pentru temerarii dispusi sa profite de conditiile noroioase cu scopul de a avea parte de o aventura pe cinste.
In opinia pilotului profesionist Dustin Jones, acest sport este „in egala masura un eveniment social, pe cat este o experienta de pilotare”.
Un vehicul 4×4 de teren pregatit pentru cele mai strasnice botezuri in noroi se deosebeste de modelele obisnuite printr-o serie de specificatii aparte: radiator repozitionat pentru a preveni inecarea, scarite mud-riding, aparatori de noroi etc. Modelele de ATV-uri si SxS-uri Can-Am din familia X mr sunt specializate pentru „joaca” pe trasee noroioase si se bazeaza pe astfel de dotari standard, fiind unele din cele mai performante pe acest segment.
In schimb, cei care vor sa construiasca un ATV pentru noroi, trebuie sa treaca pe lista cateva modificari. Multi rideri nu se opresc pana ce nu inlocuiesc cam toate componentele importante. Ce imbunatatiri trebuie sa faci pentru performanta crescuta? Urmeaza cateva indicatii de la specialistii in domeniu si ATV-ul / SSV-ul din dotare va trece cu bine prin provocarile extreme la care il vei supune!
- Anvelope pentru mud-riding. Un set de cauciucuri cu profil special pentru rulare prin noroi si apa ofera avantajul aderentei pe cele mai alunecoase terenuri. Vei dori sa schimbi anvelopele originale cu unele specializate si de dimensiuni mai mari pentru ca vei obtine o garda la sol mai buna, evitand sa ramai blocat intre bustenii sau pietrele ascunse sub noroi. Vei putea, de asemenea, sa pilotezi prin noroi mai adanc. Totusi, tine cont ca cel mai extrem model de anvelope de noroi nu te vor ajuta cand pilotezi in conditii normale de teren. Din cauza greutatii mai mari fata de modelele obisnuite, este nevoie si de o putere mai mare din partea motorului. Poti aborda problema si prin instalarea unui kit de ambreiaj. Daca montezi anvelope de noroi cu profil agresiv, este necesar sa te gandesti si cum va impacta asta celelalte componente.
- Ajustarea presiunii din anvelope este un aspect esential pentru a obtine tractiune optima in noroi, indiferent ca folosesti cauciucuri originale sau unele specializate.
- Jante beadlock. Pe langa performanta crescuta, ofera si un look cool!
- Snorkel. Dotarea cu snorkel este un must daca vrei ca apa si noroiul sa nu produca daune motorului. ATV-urile Outlander X mr, de exemplu, vin echipate standard cu snorkel. Pe piata vei gasi si kit-uri cu snorkel in cazul in care ai nevoie. Pe de alta parte, daca se intampla ca apa sa afecteze cutia CVT, cureaua va incepe sa alunece si ajungi astfel in punctul in care esti nevoit sa opresti motorul si sa apelezi la un prieten pentru a-ti tracta vehiculul. Cei mai mari „monstri de noroi” au cel putin 3 snorkel-uri, iar admisiile si aerisirea sunt extinse.
- Un alt pas esential consta in sigilarea cutiei filtrului de aer si a tuburilor de admisie.
Nu conteaza cat de mare este aportul de aer cat timp conducta care conduce aerul in motor nu este rezistenta la apa. Pentru pilotare in conditii umede, poti instala un filtru de aer aftermarket sau poti folosi sigilii upgradate. - Troliul este un accesoriu indispensabil la pilotarea in zone noroioase. Isi va dovedi utilitatea atunci cand tu sau un prieten ramai cu vehiculul „inecat” pe traseu.
- Scut de protectie. Poti opta pentru protectii din plastic sau din aluminiu.
- Radiator repozitionat. In general, radiatorul este pozitionat mai jos, ceea ce este benefic in conditii normale de riding, insa nu este avantajos la pilotarea prin noroi, cand trebuie evitata supraincalzirea motorului. Modelele de ATV-uri din familia Outlander X mr vin standard cu radiator repozitionat si permit astfel si un acces usor in vederea curatarii. O alternativa la repozitionarea radiatorului este sa utilizezi niste piese plasticate pentru sigilare, dar atentie! Modificarile pe care le faci nu trebuie sa restrictioneze fluxul de aer.
- Upgrade-uri de putere. Poti incepe cu sistemul de esapament.
- Manere incalzite. Sunt utile pentru ca iti este greu sa pastrezi mainile uscate cand noroiul stropeste totul in cale. Frigul si umezeala conduc la oboseala si nu ai vrea sa pierzi controlul.
- Aparatori de noroi.
- Scarite de noroi.