Legea promulgata de catre presedintele Klaus Iohannis vizeaza completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, in sensul stabilirii valabilitatii permisului de conducere eliberat pentru categoria B si in cazul unor tipuri de motociclete, cu conditia ca detinatorul permisului sa aiba varsta de 24 de ani impliniti, iar permisul eliberat pentru categoria B a fost obtinut cu cel putin doi ani in urma.
Cu privire la legea care modifica OUG 195/2002, seful statului a sesizat, pe 3 ianuarie, Curtea Constitutionala legat de acest act normativ. El mentiona, in sesizare, ca Legea completeaza OUG 195/2002 in sensul extinderii valabilitatii permiselor de conducere eliberate pentru categoria B si pentru motocicletele cu transmisie automata cu cilindree maxima de 125 cmc, cu puterea maxima de 11 kW si cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1. Totodata, se impun anumite conditii pentru detinatorii permiselor de categoria B care doresc sa conduca si motociclete de tipul celor precizate anterior.
Pe 20 martie, CCR a respins sesizarea realizata de Klaus Iohannis si a hotarat ca actul normativ este constitutional.
„Parlamentul a intervenit asupra conditiei de a detine de minium 3 ani permisul pentru categoria de vehicule B astfel incat acest tip de permis sa poata fi utilizat si pentru motocicletele cu transmisie automata cu cilindree maxima de 125 cmc, cu puterea maxima de 11 kW si cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, categoria A1 si a redus aceasta perioada la 2 ani. Astfel, desi Parlamentul trebuia sa isi limiteze interventia la cadrul trasat de cererea de reexaminare a Presedintelui, acesta a reconfigurat conditiile in care detinatorul unui permis pentru categoria de vehicule B ar putea utiliza permisul si pentru motocicletele cu transmisie automata cu cilindree maxima de 125 cmc, excedand acestor limite si a adoptat legea criticata cu incalcarea art. 77 alin. (2), prin raportare la art. 1 alin. (4) si (5) si art. 147 alin. (4) din Constitutie”, argumenteaza seful statului, in textul sesizarii de neconstitutionalitate.
De asemenea, Camera Deputatilor, in calitate de Camera decizionala, a mentinut sintagma „o experienta de cel putin (…)”, dar a redus cu un an durata mentionata, respectiv la cel putin 2 ani.
„Noua redactare reflecta o conceptie legislativa diferita, care excedeaza sferei ideatice a dezbaterii pe care cererea de reexaminare ar fi trebuit sa o declanseze si care ar fi trebuit sa ramana circumscrisa clarificarii aspectelor mentionate in continutul ei (modul in care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregatire practica), nicidecum sa determine schimbarea conditiei privind durata detinerii permiselor de conducere pentru categoria de vehicule B. In concluzie, solutia legislativa rezultata in urma reexaminarii are valoarea unei noi prevederi adoptate de Parlament, care denota o noua vointa politica, exprimand o alta viziune decat cea cuprinsa in legea adoptata initial”, mai sustine presedintele Iohannis.
Seful statului adauga ca aceasta modificare indica asupra unui aspect care nu a fost considerat de cererea de reexaminare si nici nu poate fi calificata drept o schimbare de conceptie, consecinta a reanalizarii legii prin prisma observatiilor formulate in cererea de reexaminare. Introducerea conditiei ca „detinatorii permiselor sa aiba o experienta de cel putin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B” este sinonima cu crearea, de novo, a unei dispozitii legale, intr-o modalitate care eludeaza cadrul constitutional, constituindu-se intr-o revenire a Parlamentului asupra propriilor decizii, fara sa existe o solicitare in acest sens, pe de o parte, si, pe de alta parte, fiind sustrasa mecanismelor democratice instituite la nivel constitutional care asigura, in spiritul art. 1 alin. (4) din Constitutie, separatia puterilor in stat, dar si echilibrul si controlul reciproc, astfel ca presedintele va fi privat de dreptul sau constitutional consacrat de art. 77 alin. (2) din Legea fundamentala de a solicita o eventuala reexaminare a acelei prevederi legale care nu a figurat in legea ce i-a fost initial transmisa spre promulgare, in conformitate cu cele statuate prin Decizia nr. 18/2023.
Dintr-un alt unghi de vedere, legea supusa controlului de constitutionalitate incalca dispozitiile art. 1 alin. (5) din Constitutie prin prisma exigentelor de claritate si previzibilitate asa cum sunt reglementate in Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.
„Consideram ca prin referirea la experienta de cel putin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B, norma devine neclara si echivoca, generand confuzie in aplicare. In acest sens, folosirea unui termen general precum cel referitor la „experienta” incalca standardele de calitate a legii. Reglementarea circulatiei pe drumurile publice prezinta o dubla relevanta constitutionala. Pe de o parte, este configurat continutul dreptului la libera circulatie, potrivit art. 25 din Constitutie, un drept de generatia intai, calificat drept inviolabilitate din perspectiva continutului sau juridic, care implica atat obligatii pozitive, cat si negative din partea statului. Pe de alta parte, limitele stabilite dreptului de a conduce un autovehicul pe drumurile publice tin cont de scopul legitim al protejarii drepturilor si libertatilor celorlalti cetateni, precum drept la viata, integritate fizica sau a dreptului de proprietate”, mai argumenteaza Klaus Iohannis, in textul sesizarii de neconstitutionalitate.
Acesta mai spune ca modificarea operata de legiuitor in procedura reexaminarii este una relevanta si din perspectiva mecanismelor statale pentru configurarea continutului si protejarea drepturilor mai sus amintite. Astfel, potrivit art. 335 din Codul penal, este incriminata infractiunea de „Conducere a unui vehicul fara permis de conducere”.
„Potrivit continutului normativ al acestei infractiuni: «(1) Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul, a unui tramvai ori a unui tractor agricol sau forestier de catre o persoana care nu poseda permis de conducere se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani. (2) Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea detinerii permisului de conducere de catre o persoana al carei permis de conducere este necorespunzator categoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al carei permis i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendata sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule, tramvaie ori tractoare agricole sau forestiere in Romania se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda; (…)»”, conform documentului citat.
Prin urmare, conducerea unui autovehicul cu un permis de conducere necorespunzator categoriei din care face parte vehiculul respectiv constituie o versiune atenuata a infractiunii prevazute de art. 335 din Codul penal, insa fapta a fost considerata suficient de grava de legiuitor pentru a fi incriminata. Din aceste considerente, folosirea unui termen general precum cel de „experienta” fara precizarea oricaror alte elemente suplimentare are implicatii inclusiv asupra mecanismelor si capacitatii statului de a proteja drepturile si libertatile altor cetateni in domeniul circulatiei rutiere, mai sustine seful statului.
In practica, dovada experientei va fi dificil de probat, continua presedintele Iohannis.
„Este neclar daca intentia legiuitorului a fost de a asimila perioada de detinere a permisului pentru o anumita perioada de timp cu experienta ceruta de lege sau daca este necesar ca dovada acestei experiente sa se realizeze in alt mod, situatie in care norma este lacunara, neprecizand niciun criteriu pentru probarea experientei (…) Inlocuirea cerintei privind detinerea permisului pentru categoria B de minimum 3 ani cu cea a experientei de cel putin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B depaseste cadrul dezbaterii declansate de cererea de reexaminare si exprima o noua vointa politica cu privire la care Presedintele Romaniei nu mai poate opune dreptul de veto suspensiv, prin formularea unei cereri de reexaminare”, conchide presedintele Iohannis.
Pe 19 decembrie 2023, Camera Deputatilor a adoptat, in calitate de for decizional, proiectul care completeaza ordonanta de urgenta a Guvernului 195/2002, in sensul stabilirii valabilitatii permisului de conducere eliberat pentru categoria B si in cazul anumitor tipuri de motociclete, daca detinatorul permisului are varsta de 24 de ani impliniti si permisul eliberat pentru categoria B a fost obtinut cu cel putin trei ani in urma.