Chiar daca se ocupa de producerea de motociclete, ATV-uri, UTV-uri, snowmobile, skijet-uri si altele asemenea, constructorii majori din aceasta industrie se ocupa si de lucruri mai serioase, ca sa zic asa, cum ar fi constructia de motoare pentru nave (Kawasaki) sau avioane (BRP), ori furnizeaza produse pentru unitatile armate.
Sigur ca exista multe domenii in care vehiculele powersports isi pot arata utilitatea, dincolo de segmentul recreiational pe care-l vedem la tot pasul, insa am vazut recent ce inseamna redefinirea sintagmei all-terrain vehicle (de la baza acronimului ATV, insa cu aplicare mai larga in privinta vehiculelor). E vorba de un prototip pus la punct de producatorul american Polaris Industries, denumit Rampage si cred ca e cel mai impresionant lucru vazut in ultima vreme.
Prototipul Rampage pare a fi vehiculul suprem, care poate domina orice teren, poate sa se descurce in apa, poate sa reziste in conditii extreme. De fapt, cu asta ar fi trebuit sa incep, caci acest vehicul cu infatisare post-apocaliptica, ce pare desprins din seria Mad Max, a fost creat si dezvoltat in vederea sprijinirii activitatii armatei canadiene implicate in Operatiunea Nunalivut.
Nunalivut reprezinta o operatiune care se efectueaza din 2007 in nordul Canadei de catre fortele de aparare canadiene care are ca obiectiv: re-afirmarea suveranitatii Canadei in regiunile nordice (de fapt, se cauta daca apar intrusi in zonele nordice si nu chiar la ceva colonii nomade eschimose se refera), demonstreaza capacitatea de operare in mediul de iarna aspra din zonele indepartate arctice si sporeste capacitatea de raspuns la orice situatie intervenita in acele zone. In plus, permite asigurarea unui sprijin in cercetarea stiintifica, precum si interoperabilitatea cu fortele militare aliate, ori alte institutii guvernamentale canadiene.
Asadar, Polaris a dezvoltat acest prototip care sa poata hoinari prin tinuturile considerate ca printre cele mai vitrege din lume, sa faca fata tuturor provocarilor oferite de Mama Natura in cele mai rele perioade ale sale si sa o poate face pe orice teren, in orice anotimp, sa o faca in mediu uscat (inghetat, acoperit cu zapada sau nu) sau in apa.
Bun, am lamurit cadrul, vedem imaginile, numai ca de abia acum, cu atentia captata pe de-a intregul, incep intrebarile serioase. Despre ce specificatii tehnice de mare exceptie e vorba? Cum se propulseaza in apa, vorbind de ape in care nu mai ajuta senilele, ce putere dezvolta si ce motoare foloseste (caci pare ca nu se bazeaza doar intr-un motor)? Polaris nu a raspuns la solicitarile despre detalii decat intr-un mod generalist “e un vehicul prototip, in dezvoltare, in continuare cautam metode de manevrabilitate in apa adanca. Deocamdata senilele asigura directia si propulsia inainte-inapoi in teren solid”. Cam atat.
O alta intrebare care apare ar fi aceea daca va exista si un model de productie, care sa se gaseasca in comert, desi cred ca e clar pentru toata lumea ca ar costa o avere. Insa ar fi undeva in fruntea topului vehiculelor pe care am vrea sa le conducem, macar o data in viata.
Ceea ce e ciudat, insa, e ca apare un Polaris Rampage pe un site japonez si ar fi de vanzare. Si culmea! apar si ceva specificatii tehnice. Astfel, un motor (doar unul!) Polaris Prostar 1000 de 999cc, dezvolta 110 cp, are un rezervor extrem de generos (altfel, cum?) de 75,5 litri si o greutate de (doar!) 454 kg. In rest, idiograme japoneze si intelege cine poate. Chiar, pentru cine stie japoneza, am sa pun si site-ul si poate ne lamureste si in alte privinte. http://www.whitehouse.co.jp/wha/rampage/
Foarte confuza situatie, in conditiile in care pe site-ul Polaris nu exista absolut nici o informatie. Nici macar una! O sa urmaresc daca apar ceva noutati, sper ca nu pe Motorcars.jp ca pana acum si am sa le destainui.