Acasă > Stiri  >  Sa fie grafenul viitorul anvelopelor velo-moto?

Sa fie grafenul viitorul anvelopelor velo-moto?

4 minute
Sa fie grafenul viitorul anvelopelor velo-moto?

In 2010 doi cercetatori britanici (da, celebrii cercetatori britanici, desi nu tocmai cei care populeaza tabloidele) de la universitatea din Manchester deveneau laureatii Premiului Nobel pentru descoperirea materialului minune, grafenul, considerat ca cel mai subtire material dintre cele cunoscute in acest moment in Univers. O sumedenie de caracteristici uluitoare ale grafenului i-au gasit rapid o multime de utilizari si pana in acest moment sunt multe voci care afirma ca reprezinta „descoperirea secolului” (evident, pana in acest moment in care din acest secol nu s-a scurs macar un sfert).

nobel prize

Astfel, versatilul grafen este un conductor mai bun decat cuprul, are o rezistenta uluitoare, fiind de 300 de ori mai „puternic” decat otelul si are proprietati opticie iesite din comun. Desi se spune ca o „foita” de grafen are grosimea unui atom, acesta are o densitate atat de mare, incat nici macar atomul de heliu, cel mai mic atom de gaz, nu poate razbate prin el. Grafenul este practic carbon, la fel ca si carbunele sau diamantul, insa spre deosebire de acestea, atomii de carbon care-l compun se structureaza in fasii bidimensionale conferind flexibilitate si rezistenta de necrezut.

grafen_59555600

Ca o ultima observatie, grafenul provine din grafit (cea mai uzuala aplicatie practica a grafitului fiind mina de creion), practic fiind „fulgi” desprinsi din grafit, pe care cercetatorii laureati au reusit sa-i izoleze si sa-i puna laolalta. Un milimetru de grafit contine aproximativ trei milioane de straturi de grafen.

unnamed

Una din multitudinea de aplicatii la care a fost folosit de atunci grafenul, a fost realizata de Vittoria, unul din liderii mondiali ai producatorilor de anvelope de biciclete. Noua tehnologie a constructorului a presupus crearea anvelopelor pe baza de grafen, ceea ce conduce la o crestere colosala a proprietatilor acestor anvelope, in special in privinta vitezei, aderentei si durabilitatii.

1457544532-graphene-tire

Deocamdata, anvelopele G+ ale producatorului Vittoria sunt in testari si in plina dezvoltare, insa daca ar fi ca declaratiile acestuia sa corespunda realitatii, atunci ne-am afla in fata unei revolutii in privinta cauciucurilor de bicicleta. Vittoria afirma ca anvelopele G+ sunt extrem de usoare fata de celelalte anvelope, sunt mai rigide cand sunt utilizate in pozitie verticala (si au astfel o rezistenta redusa la rularea pe planurile solide), dar in viraje sau franare devin mai moi sporind tractiunea si aderenta, deoarece straturile superioare de grafen sunt in forma de fagure.

s-b2564a8cb29ea9a384f331aa4248a2f7d22565fd

Dar daca suna atat de bine, cel putin in teorie, nu putem asista in curand si la o revolutie in privinta anvelopelor de motociclete si tehnologia-minune utilizata chiar in cazul vehiculelor off-road? Astfel, ar fi vorba de un important pas inainte in special in privinta pneurilor vechiculelor de performanta, cum ar fi motocicletele de curse, dublat de o economie de combustibil redusa, data de rezistenta redusa la rulare. Sigur, trebuie luat in calcul faptul ca motocicletele (fata de biciclete) necesita multe si diferite tehnologii mai complexe, fiind nevoite sa suporte tensiuni suplimentare in conditii de viteza crescuta.

Cu toate acestea, daca tehnologia anvelopelor din grafen promite o crestere impresionanta a aderentei in viraje si o durabilitate practic uriasa, probabil ca nu e departe acea zi in care vom asista la implementarea anvelopelor din grafen in cazul motocicletelor de cursa (si de strada, totusi).

graphene_1787024k

Interesant e faptul ca grafenul a inceput sa fie folosit si in ranforsarea jantelor, precum si a cadrelor, proceduri pe care Vittoria le experimenteaza in prezent, in vederea dotarii bicicletelor, dar lasa o usa larg deschisa, prin imitare, producatorilor de motociclete.

Ah, am uitat sa fac o precizare foarte importanta: izolarea si utilizarea grafenului nu necesita costuri cu mult mai mari fata de, de exemplu, tehnologia fibrei de carbon. Si desigur, o tot mai larga utilizare va duce in curand la scaderea preturilor de productie.