Sistemul Autopilot, de asistenta pentru soferi, introdus in urma cu un an de Tesla se afla in centrul unui nou scandal, dupa ce in luna mai, in Florida, un sofer al unui automobil Tesla Model S a murit intr-o coliziune cu un camion, in timp ce sistemul era activat. Scandalul de care vorbim are in centru un alt accident, din fericire fara pierderi de vieti omenesti, care a avut loc in Norvegia si in care au fost implicate un automobil Tesla tot Model S, cu sistemul Autopilot angajat, doua alte autovehicule si o motocicleta.
De o mai mica amploare decat accidentul din SUA, soldat cu un mort, recentul eveniment din Norvegia ridica o alta problema spinoasa, anume daca sistemul Autopilot recunoaste vehiculele pe doua roti si se pare ca exista mari probleme in acest sens, iar raspunsul ar fi negativ.
Autopilot a fost conceput ca un sistem de asistenta a conducatorului de automobile Tesla, prin care acesta este ajutat sa conduca si sa pastreze banda de circulatie, fara sa il inlocuiasca. Practic, sistemul care a fost utilizat decenii intregi in industria aerospatiala reduce sarcinile soferului si adauga un element suplimentar de siguranta, comparativ cu sofatul integral manual.
Ceea ce se vede prin filme, cum pilotul unui avion obisnuit de cursa comerciala seteaza pe pilot automat si pleaca din cabina sa flirteze cu stewardesele, reprezinta o fictiune, in realitate, sistemul reclama atentia permanenta a pilotului. De altfel, privind bordul unui avion, este lesne de inteles ca sunt atatea comenzi care functioneaza concomitent, incat e nevoie de preluarea unei parti substantiale, de obicei de diverse reglaje si de importanta secundara.
Acelasi lucru incearca sa faca si sistemul Autopilot de pe masinile Tesla, care te ajuta, dar nu te inlocuiesc. Iar dupa accidentul din Florida, ministrul german al transporturilor a cerut oficial Tesla Motors sa nu mai promoveze vehiculele sale electrice avand functia Autopilot, deoarece ar putea sugera soferilor ca atentia lor nu mai este necesara in timpul mersului. Autoritatatea federala de omologare a vehiculelor din Germania a subliniat, de altfel, foarte clar ca functia Autopilot reprezinta “un pericol in trafic”.
Iata ca accidentul din Norvegia a dezvaluit un alt punct slab: sistemul de avertizare de coliziune din Autopilot nu detecteaza motocicletele. Imediat, FEMA (Federatia Asociatiilor Europene de Motociclisti) s-a sesizat si a inaintat o scrisoare oficiala, alaturi si in coordonare cu Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) si Motorrijders Actie Groep Nederland (MAG NL), cluburi de motociclisti din Olanda, catre autoritatea olandeza responsabila de transportul rutier RDW. Prin aceasta scrisoare oficiala se cerea sa se cerceteze daca exista proceduri riguroase de testare a vehiculelor autonome in recunoasterea prin sistemele lor a participantilor in trafic pe doua roti.
Motivul pentru care actiunea oficiala s-a indreptat catre RDW in Olanda are de a face cu politica UE. Orice producator care doreste sa importe un vehicul in UE, trebuie sa obtina o aprobare europeana pentru un tip de vehicul intr-un singur stat membru, documentatia fiind automat valabila in tot spatiul Uniunii. In cazul de fata, Tesla a obtinut autorizatia prin RDW, prin urmare iata de ce s-au adresat acestei autoritati olandeze.
Potrivit FEMA, scrisoarea a ajuns in luna martie prin e-mail la RDW (cluburile mentionate au adus dovezi despre mai multe accidente de acest tip, prin ignorarea motocicletelor de catre Autopilot, petrecute de mai multa vreme, dar fara urmari grave), dar nu au primit vreodata vreun raspuns. Problema FEMA, pe care a ridicat-o in principal, a fost ca nu exista absolut nici o dovada ca in dezvoltarea hardware si software a Tesla s-ar fi testat in vreun moment iminenta de coliziune cu motocicletele sau scuterele.
Germanii, seriosi si meticulosi cum ii stim, au trecut la niste testari, basca au dezgropat un raport nebagat in seama pana acum de la Federal Highway Research Institute (BASt) facut sistemului Autopilot al Tesla Model S. Dupa mii de kilometri de testari, in diferite conditii, s-a ajuns la aceeasi concluzie: “risc semnificativ in trafic”. Nu a fost proiectat pentru situatii complexe de trafic urban, iar senzorii masinii sunt de o raza mult prea scurta, ca sa fie ok in realitatea autostrazilor germane.
FEMA sprijina argumentele sale de cercetare si pe baza unui studiu american realizat de John F. Lenkeit de la Dynamic Research, care ajunge la concluzia ca sistemele de avertizare de coliziune ale automobilelor esueaza dramatic in detectarea motocicletelor, oferind rezultate inadecvate in proportie de 41% din cazuri, fata de 3,6% situatii cu automobile implicate. O diferenta cu adevarat ingrijoratoare. Pentru care, FEMA cere nici mai mult, nici mai putin ca Tesla sa aiba autorizatia de circulatie pe drumurile publice suspendata, pana cand poate garanta siguranta celorlalti participanti la trafic.
Daca in Europa, lucrurile se misca incet si birocratic, in California deja Tesla a primit o lovitura: Department of Motor Vehicles (CDMV) a ordonat companiei sa inceteze publicitatea pentru Advanced Driver Assistant Systems (ASAD), sistemul de asistenta al soferului (adica Autopilot), pana cand va ajunge pe o anumita scala, conform legislatiei americane, pe care n-o mai detaliem acum. Asadar, in SUA Tesla va avea voie sa se promoveze ca un vehicul cu zero emisii, cu autonomie rezonabila, cu tot ce vrea, mai putin cu sistemele care asigura asistenta soferului.
Si Tesla, poate o sa va intrebati, ce pozitie a adoptat? Pana de curand, cea a tacerii. Apoi a explicat ca, doh, normal ca Autopilot nu inseamna ca soferul se poate culca in timpul deplasarii si sistemul sa se ocupe de tot, nu era logic? Pai nu, cel putin intr-o tara si intr-o epoca in care pe costumele de copii si nu numai, tip Superman sau Spiderman scrie clar: “acest costum nu te face sa zbori, sa deplasezi greutati si nu-ti da, in general, puteri de super-erou”.
Mai apoi, pe 19 octombrie, compania a anuntat ca fiecare automobil Tesla produs din acest moment va include un hardware integral self-driving, care va oferi capabilitati depline autonome, iar celorlalte vehicule produse pana acum li se va face un update de software, odata ce va fi integral dezvoltat. Poftim? E foarte interesant cum Tesla alege sa mearga inainte, neabatut, bazandu-se mai mult ca sigur pe bajbaielile birocratice de pretutindeni. Daca vor rezolva problemele mentionate, bravo lor, insa daca acestea vor persista, atunci nu va fi deloc bine.