Sa fiu sincer, as fi vrut in aceasta postare sa trec in revista ce s-a putut vedea la AIMExpo 2016, salonul international powersports de pe pamant nord-american (ultima oara in Orlando, Florida, caci din 2017 se pare ca se va muta in Ohio), cu accent pe vehicule ATV si side-by-side. Numai ca a fost o editie in care lucrurile s-au axat mai mult pe motociclete – s-a lansat la nivel mondial mult-asteptata 2017 Yamaha YZF-R6, care se pare ca a fost punctul culminant al expozitiei – plus ceva lansari de produse aftermarket din domeniu. N-am gasit nici un material elocvent si nici un review care sa se ocupe de aceasta parte, de parca in America de Nord nu ar fi cea mai mare comunitate de atv-isti din lume si printre cei peste 500 de expozanti nu ar fi figurat vreun producator de ATV-uri si UTV-uri.
In schimb, am descoperit un producator si cateva (putine) produse interesante, de a carui (si a caror) existenta nu stiam pana acum: TORQ. Aceasta companie americana este specializata pe fabricarea unor vehicule off-road de tip buggy (adica un fel de mini-side-by-side, cu un loc) si mini UTV-uri electrice, cu aplicare in activitati outdoor si nu numai, iar acest “nu numai” e foarte interesant si o sa vorbesc un pic mai incolo si mai pe larg despre el.
Pana la un punct, TORQ isi lansase un model denumit Supressor VLE in doua versiuni, solo si side-by-side (adica da, un buggy cu doua locuri), proiectat pentru activitati outdoor, in special vanatoare, pescuit, dar si pentru entuziastii off-road. VLE inseamna Very Light Electric. Deci are un motor 48-Volt AC Brushless, care dezvolta 18 cai-putere si atinge o viteza de 25 mile pe ora pana la 35, adica de maxim 40-56 km/h, bazat pe un controller Curtis 1236, 450 Amp AC si animat de un pachet de 8 baterii Crown Battery/6CEA220/6-Volt AGM, cu autonomie de 3 pana la 3 ore jumatate si incarcabile complet in 5 pana la 7 ore.
Poate detaliile sunt mai putin relevante, ideea e ca e vorba de un vehicul foarte usor, cu o putere decenta pentru greutatea sa, cuplul substantial, ca la orice vehicul electric, silentios si foarte stabil, datorita unui centru foarte scazut de greutate. Se adauga suspensii independente, anvelope late, agilitate si responsivitate. Ceea ce e suficient de stiut pentru orice impatimit. In plus, o cabina solida si temeinica, ce confera un plus de siguranta utilizatorului.
Bun, cu o idee creionata in minte, folosindu-se de aceleasi caracteristici, cei de la TORQ au facut un pas important si oarecum surprinzator, avand in vedere directia abordata: securitatea statului. Astfel, a aparut LTEV, adica Light Tactical Electric Vehicle, pe care il pot folosi fortele speciale de toate felurile.
Caci aici e toata smecheria: platforma este foarte versatila, poate fi reconfigurata si de fapt, putem vorbi de un vehicul utilitar. Noroc ca ma documentez inainte, ca sa nu scot vreo perla de gen: “Exclusiv, TORQ LTEV face si drege”. E ca si cum ai lua un ATV, sa zicem un Can-Am Outlander, pe care-l echipezi cu o pompa cu rezervor si il transformi intr-un stingator de incendii si-l prezinti Can-Am Outlander Watermachine. Sau Fireman. Ma rog, ati prins ideea.
Deci TORQ VLE, a fost convertit intr-un LTEV, ca sa faca treaba murdara a genistilor, a celor din SWAT sau politia de frontiera, de exemplu. Ma rog, in legatura cu AIMExpo a fost prezentat ca un vehicul special tactic pentru genisti. Cu o cabina pregatita si echipata pentru experti in dezamorsare, dotata cu toate cele, care se strecoara in spatii stramte, in liniste, fara sa creeze vibratiile unui motor clasic.
Sa ne intelegem, nu are rolul de a suplini tehnicianul, nu face dezamorsari sau cine stie ce minuni, doar transporta expertul respectiv, impreuna cu echipamentul sau specific. In acest echipament specific sunt incluse un extinctor, un reflector cu LED orbitor, iar cosul de transport din spate are loc suficient pentru un scanner cu raze x, plus mosoarele de Paracord si ShockTube, specifice in activitati de geniu.
Cam cu asta am ramas de pe urma AIMExpo, descoperind inca un producator de vehicule off-road. Sigur, la fata locului poate as fi descoperit multe alte chestii, dar vizita la AIMExpo n-a fost o prioritate in acest an. Si nici strugurii nu sunt tocmai dulci…