Castile de protectie moto exista de aproape un secol, insa design-ul lor primar nu s-a schimbat aproape deloc, de la stilul “tras pe cap” cu chinga sub barbie, pentru sporirea sigurantei. Asta pana cand intra in peisaj o companie australiana, Vozz Helmets, care aduce o schimbare revolutionara in acest design prin separarea castii in doua parti rabatabile, plus cateva alte atuuri in maneca.
Denumita Vozz Safety Release System (sau Vozz RS 1.0), casca revolutionara necesita doar o operatiune extrem de simpla si practica, atat la punerea ei, cat si la scoatere. Casca se separa vertical in doua parti, avand in crestet o articulatie care pivoteaza si imparte corpul sau in partea din spate si partea de fata, cu vizorul. Aceasta deschidere ofera un spatiu amplu pentru cap, ca sa fie asezata casca si e nevoie de o simpla apasare pentru a reatasa cele doua parti, prin intermediul a doua mecanisme de blocare. Si, potrivit Vozz, acest lucru se poate realiza foarte simplu chiar in timp ce pilotul poarta manusi si ochelari.
Voztec System reprezinta un concept care a fost inovat in urma cu un deceniu, in jur de 2005, insa a fost nevoie de o dezvoltare sustinuta si de o serie lunga de testari in tot acest rastimp, pana cand compania australiana sa ajunga in fata oficiului de inventii si marci din toata lumea, cu un produs final si complet functional. Mai mult, o colaborare stransa cu un producator international de casti (nespecificat insa care anume), certificat ISO900 si care a oferit logistica si know-how-ul necesar, a facut ca Vozz RS 1.0 sa intre oficial pe piata cu un produs care asigura o inalta protectie si siguranta.
Acest concept a permis reproiectarea partii de jos a castii, care ofera acum o alveola de protectia barbii mult mai larga si rotunjita, parte a corpului carcasei, eliminandu-se astfel nevoia unei chingi de strangere. Dupa ce casca se inchide, se presupune ca imbraca intregul cap (evident, exista posibilitatea de potrivire a dimensiunii si conformatiei) si ramane fix, fara a fi nevoie de o alta reglare si fara eventualitatea unei scoateri accidentale.
Cel putin in teorie, exista o serie de avantaje inerente ale acestui nou design al castii moto. Prin eliminarea unei deschideri inferioare suficient de mare pentru a permite alunecarea capului inauntrul castii, adaptarea se poate face printr-o potrivire mult mai stransa, fixata pe cap, evitandu-se astfel efectul de balansare. Zona barbiei a fost acoperita mult mai eficient, astfel ca mult mai putin aer poate patrunde de jos, transformand casca intr-un element mult mai aerodinamic la viteze mari, dar si asigurand o izolare termica si fonica ridicate.
In termeni de siguranta, acest design revolutionar ofera mai putine puncte de balans, care ar putea roti casca in jurul chingii de barbie, in caz de accident. Insa marea noutate si unul dintre punctele forte ale noii casti Vozz RS 1.0 o reprezinta sistemul de eliberare de siguranta. In cazul unui accident, personalul de urgenta, paramedicii, pompierii etc. pot desface cele doua suruburi care fixeaza balamaua articulatiei de sus si astfel pot desprinde partea din fata a castii extrem de rapid, fara a se aplica vreo presiune asupra capului sau gatului accidentatului, fata de extragerea “traditionala” sau taierea, in cazuri mai grave, a castii. In anumite situatii, in care coloana si/sau gatul sunt fracturate, eliberarea capului din casca se realizeaza fara a se misca accidentatul, in cateva secunde, vital pentru starea acestuia.
Vozz va produce RS 1.0 in trei variante diferite de dimensiuni si ofera de asemenea trei tipuri de EPS (expanded polystyrene), acestea din urma fiind realizate din material antibacterian cu uscare rapida, avand doar tampoanele de obraz detasabile. O alta functie inovativa de mare efect o reprezinta alveola de protectie a barbiei, prin intermediul unui mecanism slider, aflat in spatele tampoanelor de obraz. Aceasta idee ingenioasa se adreseaza in special acelora dintre piloti care au probleme cu castile full-face, in care casca rigida propriu-zisa trebuie sa se potriveasca la dimensiunea capului cu dimensiuni diferite ale barbiei.
Daca pe 15 decembrie a fost lansat comunicatul companiei Vozz Helmets, in aproximativ doua saptamani, castile RS 1.0 pot fi achizitionate online de pe site-ul oficial, pretul unei asemenea casti fiind de 888 AUD (australian dollar) adica aproximativ 645 $ sau 2.650 lei, plus taxele aferente. Totodata, in cel mai scurt timp, Vozz intentioneaza sa-si puna la punct o retea de dealeri internationala, pentru comercializarea acestor casti. In acest moment, sunt disponibile 7 culori.