Avem de-a face nu neaparat cu o idee noua, caci asamblarea unui kit de motocicleta in curtea ta (sau a cuiva care se pricepe mai bine) nu e chiar o noutate, la asta recurgand chiar producatori de motociclete – mi-aduc aminte la repezeala de kit-ul Bimota pe un motor BMW S1000RR – insa in acest caz vorbim despre o reinterpretare a ideii, in termenii secolului 21.
Deci il avem pe numitul Jack Lennie si a sa “masinarie” Tinker. Primul e un scotian, absolvent al Edinburg Napier University, cu master in Product Design, a doua reprezinta creatia sa la capatul a 32 de saptamani de munca neintrerupta si denumita simplu: “un kit de motocicleta download-abil, fara sudura, conceput sa dureze o viata intreaga inclusiv pe teren accidentat, folosind motorul si mecanismul de rulare al altei/altor motociclete”.
Nu e asa simplu? S-o luam altfel: Tinker reprezinta o serie de componente, disponibile pentru download si printare directa cu ajutorul unei imprimante 3D si care pot fi oricum usor de produs, folosind o varietate de masinarii relativ accesibile CAD sau CAM. Nu stiu, daca nu m-am facut inteles, trebuie cautat pe google si priceput ce-i cu imprimarea 3D, inainte de toate. Cand devine clar ce-i cu asta, atunci vei sti si ce-i cu componentele printabile 3D si ce presupune Tinker.
Schema e urmatoarea, in orice caz: design-ul lui Lennie se gaseste online, se poate descarca, iar doritorii se vor inarma cu print-urile si se vor duce la cel mai apropiat atelier care utilizeaza software-ul CAD/CAM. Compania respectiva poate sa decupeze ulterior materialul si sa inmaneze partile componente respectivului client, care se intoarce acasa si incepe sa construiasca motocicleta.
Daca pana aici lucrurile sunt clare (si ar trebui sa fie), ei bine, restul e floare la ureche si ar trebui sa nu iti rapeasca mai mult de doua ore din viata sa asamblezi motocicleta acasa, in curte. Video-ul demonstrativ ne arata cum creatorul Tinker asambleaza motocicleta in jur de o ora si sase minute, evident, un video pe fast-forward. Motorul Kawasaki fusese preparat in prealabil si gata de fixat in cadru, de aceea spun ca incluzand pregatirea motorului (presupunand ca ati obtinut un motor bun, functionabil, fara probleme) ar duce spre doua ore. In plus, Lennie trebuie ca are si ceva dexteritate in montare, nu?
Ceea ce e remarcabil, motocicleta pe care o creezi nu necesita unelte speciale si nici o pregatire de mecanic, desi sunt recomandate anumite abilitati, nu e chiar o joaca de copii la propriu. In plus, Lennie este un baiat de milioane, componentele sale permitand sa asamblezi motocicleta intr-un grad ridicat de personalizare, oferind idei creative si ocazia perfecta de a le pune in aplicare. Astfel, cu cat imaginatia ti-e mai zglobie, cu atat sansele de a te intalni pe strada cu un Tinker asemanator e mai mica.
Saua, rezervorul, ghidonul, plus alte multe elemente pot fi combinate intr-o multitudine de posibilitati. Insa poti folosi, la fel de bine, parti salvate de la motociclete accidentate sau vechi, de asemenea intr-o multime de situatii, kit-ul o permite. Sau pur si simplu o vizita intr-un atelier sau intr-un magazin aftermarket iti pot da idei pe care le si poti aplica imediat. Si asta te ajuta foarte mult si intr-un plan prealabil, caci nu vei fi nevoit sa scoti la imprimanta 3D, deloc ieftina, toate componentele, ci numai pe acelea de care ai nevoie avand acasa restul “mostenit” de la motociclete mai vechi.
Deocamdata (adica de prin 2015, cand a aparut Tinker), toate discutiile sunt teoretice, caci vorbim de un concept. Insa daca acest concept va gasi o cale prin care sa fie omologat pentru a iesi pe strazi, fara cerinte speciale, multiple si imposibile din partea autoritatilor, acest proiect DIY (do it yourself – fa-ti-l singur) ar putea deveni unul dintre cele mai glorioase din prezent, trecut si viitorul pana la un proiect macar la fel de ingenios.
Potrivit ultimelor afirmatii ale lui Jack Lennie, Tinker nu e deloc departe de a deveni complet legal, din perspectiva rutiera si raportat la standardele europene. Sigur, va fi un model de o singura persoana, probabil va necesita pe viitor si un motor provenit de la un model conform Euro4 si un sistem ABS, insa cu toate acestea, va oferi o varianta mult mai ieftina decat un model de fabrica.